Patrik Ohlsson: Inte rättvist dumpa kostnader på skåningar som inte åker kollektivt
De partier som har orsakat de skenande energi-och drivmedelspriserna beklagar sig nu när detta påverkar även Skånetrafiken. Bakgrunden är de tråkiga men nödvändiga höjningarna av biljettpriser som sker för att säkra Skånetrafikens ekonomi i dessa tråkiga tider med inflation, skenande priser och brist på el i Skåne.
I stället för att låtsas om att Skånetrafiken inte berörs av den ekonomiska situation som Sverige nu befinner sig i borde den rödgröna röran i Skåne göra upp med de beslut deras partivänner har fattat i riksdagen som gör att det blir oundvikligt att höja biljettpriser i Skåne.
De rödgröna har med olika metoder stängt ned hälften av de svenska kärnkraftsreaktorerna. Det har fått konsekvensen att vårt el-område är det allra värst utsatta i hela EU, med skenande elpriser som följd.
Samma partier har i regeringsställning de senaste åtta åren fört en bränslepolitik som har lett fram till historiskt höga priser på den diesel som skåningarna är beroende av för att transportera sig. S- och MP-regeringen införde den kraftigt ökade reduktionsplikten som är huvudorsaken till de höga dieselpriserna.
Andreas Schönström (S) hänvisar till att den offentliga sektorn måste ta ett ansvar och försöka minska den ekonomiska smällen för hushållen. Socialdemokraterna i region Skåne har en mirakelmedicin mot allt och det är höjd regionskatt.
Höjer man skatten för att öka skattefinansieringen av kollektivtrafiken måste de som inte kan använda kollektivtrafiken för att transportera sig betala mer samtidigt som de fått kraftigt ökade kostnader för att köra sin bil på grund av Andreas Schönströms parti. Vi tycker inte att det är rättvist att dumpa de ökade kostnaderna för att transportera sig på de skåningar som är beroende av bil för sina transporter.
Den offentliga sektorn är emellertid ingen guldgruva man kan ösa fritt ur, utan finansieras av just de hushåll Andreas Schönström påstår sig vilja stöda.
Vissa kan tycka att hushållen ska straffas med högre skatt för att få lägre biljettpriser men det är svårt att se någon logik i den politiken. Andra kan mena att biljetterna ska finansieras genom neddragningar i sjukvården, men regionen behöver varje krona för att säkerställa en god och jämlik sjukvård för alla skåningar.
För Sverigedemokraterna är en prisvärd kollektivtrafik en viktig prioritering. Det ska vara gynnsamt att till exempel arbetspendla med skånska tåg och bussar i förhållande till andra trafikslag. De rödgröna borde stödja oss i detta i stället för att göra populistiska utspel som endast syftar till att lura resenärer och skattebetalare. Dessutom borde de måhända be svenska folket om ursäkt för de beslut som nu gett såväl skenande drivmedels- och energipriser som oundvikligen leder till höjda biljettpriser i kollektivtrafiken. Det bör vara tydligt var skuldbördan ska ligga.
Patrik Ohlsson (SD), förste vice ordförande i kollektivtrafiknämnden
Välkommen att kommentera
Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Ystadsallehanda och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.