GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Per-Åke Nilsson: Elbilarna blir allt mer fördelaktiga med tiden

Svar på Christer Akejs insändare ”Hellre gasbilar än elbilar för miljöns skull” i YA 18 oktober.
Skåne • Publicerad 22 oktober 2020
Detta är en opinionstext i Ystads Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Elbil på laddning.
Elbil på laddning.Foto: Håkan Rosenqvist

Att du, Christer Akej, av någon anledning är negativ till elbilen i alla aspekter råder det ingen tvekan om.

Batterierna har så klart en miljöpåverkan precis som framställning av bensin/diesel har.

I din insändare påstår du att en dieselbil kan köra 5 000 mil för släppa ut lika mycket koldioxid som batteritillverkningen har släppt ut.

Du väljer den mörkaste sidan i alla dina jämförelser, utvecklingen går framåt och i den senaste studien 2019 från IVL Svenska Miljöinstitutet så är man nu nere i 65 kilo per kilowattimme, vilket i dina beräkningar gör att ”din” dieselbil då kommer 3000 mil. Detta vid en fossilfri energitillgång vid batteritillverkningen.

Tittar vi på Svenska Northvolt så räknar de med en belastning på 23 kilo per kilowattimme, då kommer ”din” dieselbil 1100 mil.

Beakta också att det har ”kostat” att framställa diesel. I en undersökning från Chalmers 2018 så kan produktionen vara upp mot 40 procent av den totala miljöbelastningen.

Så bilen i ditt exempel som släpper ut 150 gram milen ger ett totalt avtryck upp mot 375 gram per mil. Då kommer ”din” bil 460 mil. Oljebyte och filter belastar också.

Det skulle behöva byggas nya kraftverk skriver du vidare. 2019 var Sveriges netto export 26 terrawatt. Enligt Energimyndigheten så skulle det om vi över en natt ställde om hela personbilsflottan till el krävas 12 terrawatt. Lite minskade vår export. Men några nya kraftverk behövs alltså inte.

Att underhålla och bygga ut stamnätet behöver Svenska kraftnät (staten) sköta oavsett elbilens intrång.

Du bedömer privatpersoners möjlighet till köp? Samtidigt konstaterar du att det flesta elbilarna som säljs kostar över en halv miljon? Oavsett din bedömning av folks ekonomi så säljs bilarna och de ger en bra miljö.

Seat, Volkswagen, Renault med flera erbjuder elbilar under 300 000 kronor.

Vi är beroende av tillgång på råvaror för att framställa både diesel, bensin och batterier,

Tyvärr har vi en mentalitet, ”jag vill ha diesel/bensin till min bil men pumpa inte upp den och raffinera den inte i Sverige”. Samma sak med råvaror till batterierna.

Jag håller med om ditt motstånd till subventioner, elbilen klarar sig ändå och marknaden hade anpassat sig därefter.

Till sist, du värnar biogas. Det är en miljövänlig energikälla, men dyr.

När elbilen nöjer sig med 1,5 kilowattimme per mil cirka. krona och 50 öre, så kostar biogasen cirka 5,60, motsvarande 0,5 liter diesel per mil.

Säkra elnätet behövs oavsett elbilar eller inte, och kan biogasen konkurrera så bygg kraftverk drivna av biogas och mata ut elen på befintligt elnät. Ren el som hela samhället inklusive elbilar kan ta del av.

Per-Åke Nilsson, Klamby

Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Ystadsallehanda och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.