Annons
Insändare

Per-Henrik Wetterlöfs skrivelse till Ystads kommun om de lokala bussarna

Ystads närtrafik med bussar köps tror jag av kommunen från Regionen med utgångspunkt från Kristianstad/Hässleholm - tror jag! Vad jag förstått så är det regionen som dominerar tyckandet når det gäller närtrafiken. Enligt min uppfattning är det godtagbart att regionen svarar för denna uppgift.
Ystad • Publicerad 5 februari 2020
Detta är en opinionstext i Ystads Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
P
PFoto: Mark Hanlon

Enligt min uppfattning är det dock kommunen som skall ansvara för var bussarna skall gå, hur ofta, och var hållplatserna skall vara.

När det gäller de kommunala busslinjerna måste jag understryka att det är Ystad kommun som har ansvaret för att alla människor skall kunna ta sig var som helst i kommunen. Sedan är det ett faktum att det är mest bland människor +65 och äldre som har det svårast och skall vara de som skall styra hur busstrafiken skall utformas var den skall gå, hur bussarna skall vara byggda så rollatorer och hjälpmedel får plats och att av- och påstigning underlättas. Sven-Åke Yngve ordförande i tillgänglighetsrådet har understruket Ystads problem med otillgänglighet och detta måste arbetas bort om vi skall ha funktionsdugli lokaltrafik i staden.

Annons

Nästa uppfattning, som jag tycker är självklar, är att bussarna alltid skall vara verksamma för invånarna som består av minst 25 % + 65-åringar och äldre, många med alla möjliga handikapp. Många av dessa passagerare är utrustade med rollatorer, eller andra hjälpmedel för att ta sig fram i staden.

Det finns i Ystad bara en gata som håller måttet för rollatorer mm och det är den nya Regementsgatan som jag tycker uppfyller villkoren.

Skall jag ta fram ett skräckexempel för att ta sig fram så är det alla stensatta gator och Stortorget som lutar åt alla håll och detta är ett faktum. Själv har jag drabbats av värkande axlar av att gå på dessa ställen med rollatorn. Flertalet övriga trottoarer i staden lutar i de flesta fall, uppskattningsvis 1:10 ut mot trottoarkanten!

Skall Ystad ha någon policy så borde det vara att rollatorerna skall vara helt styrande! Sätt ett mål för att omgående förbättra framtiden. Det kan exempelvis vara att om 10 år skall någon annan äldre person, än jag, som är en realist då jag är 92 år fyllda, kunna ta sig fram med rollator var som helst i staden både gående och åkande.

Då det inte längre finns någon tryckt turlista har jag försökt att på min mobil tyda hur bussarna går, och det är nästan omöjligt. Jag har tillgång till all automatik för att hjälpligt klara IT-samhällets krav. De flesta äldre har inte dessa tillgångar och utan tillgång till turlista har nog redan de flesta gett upp.

Det är ett krav att stadens pensionärsråd skall vara en obligatorisk remissinstans för kommunen och godkänna persontrafiken innan den tas i bruk.

Buss 1. Stationen Västra, Grön linje och jag har tolkat att bussen utgår från stationen och fortsätter till hållplatserna Stortorget, Klostret, Lasarettet, Norra Promenaden, Erik Dahlbergsgatan, Gustavsgatan, Abrahamslund, Radargatan, Edvinhemsskolan, Mjölnargatan, Bullerbygatan, Katthultsgatan, Edvinhemsgatan o s v till Stationen.

Väderlekens Boende nämns inte fastän det är en naturlig plats som bussen skall stanna vid.

Förslag till ändringar: Flytta bussens hållplats vid Missuna förslagsvis in på parkeringsplatsen eftersom här finns många begivenheter för äldre och handikappade att besöka. Här finns god plats för busshållplats då här är överskott av parkeringsplatser.

Ändra bussens gångväg från Edvinhemskolan till ny hållplats utanför äldreboendet och matserveringen. I fortsättningen går bussen samma väg men med ändrad riktning mot tidigare och kommer fram till Mjölnargatan från andra hållet och sedan till Edvinhemskolan.

Annons

Buss 2 Regementet, Stationen och Nya Kyrkogården Blå Linje, har tolkats med följande sträckning: Hållplatser vid Regementet, Adlercreutzgatan, Petrigatan, Sektersgatan, Badhuset, Stationen, Stortorget, Siriushuset, Lasarettet, Kapellgatan, Gjuterigatan, Nya Kyrkogården

Jag tycker egentligen att rubriken i viss mån är vilseledande med hänsyn hur bussen går. Det är inte på något sätt kristallklart.

Förslag till Ändringar: Flytta hållplatsen Adlercreutzgatan in på parkeringsplanen för affärerna med bl a Ica Supermarket och Elgiganten. Det är fullständigt olämpligt att rollatorer och andra färdmedel skall ta sig upp och ner från affärerna och till hållplatsen och passera en ganska hårt trafikerad gata. Det är en klar förbättring för rollatorer och andra färdmedel att kunna gå från en busshållplats och in i de affärer som skall besökas på samma plan.

Bussar från hållplats Adlercreutzgatan/Parkeringsplanen och till hållplats Petrigatan bör passera ytterligare en ny hållplats på parkeringsplanen Vid Handelshuset Vivo. Det är olämpligt att gå tillsammans med en massa bilar för att ta sig till Vivo.

Buss 3. Går mellan Stationen och Backaskolan och tillbaka samma väg. Röd Linje

Bussen har jag tolkat går från Backaskolan till hållplatser Jägargatan, Hasselgatan, Vårdcentralen, Gosselmansgatan (ända stället där rollatorer mm kan komma att ta sig upp och av bussen innan Stationen), Gamla Vattentornet, Bruksgatan. Biblioteket, Österportstorg, Östra Skolan Badhuset. Denna bussförbindelse måste betecknas som otillgänglig för alla former av hjälpmedel för olika former av handikapp.

Fortsättningen av linje 3 går vidare till hållplatserna vid Stortorget, Klostret, Lasarettet. Härefter redovisas förgreningar av trafiken mot Åkesholm och Sjögången på ett mer eller mindre obegripligt sätt. Den röda linjen är även i detta avsnitt otillgängligt utförd och människor med handikapp har svårigheter att använda kollektivtrafiken. Rent allmänt tror jag att informationen måste förbättras och bli mer begriplig. Dessa linjer är en skrivbordsprodukt. Kanske skall linje 3 förändras till två egna linjer

Buss 4. Stationen-Stallbacken-Källesjö, svart linje, bussen har jag tolkat går ut från Stationen och går längs Sjöbovägen. För att komma till Ica Kvantum som alltid varit en otillgänglig plats att ta sig till så är trafiken idag förflyttad till regionbuss 301 har inte förbättrat möjligheten att komma dit.

Förslag: Buss 4, svart linje, flyttas att gå som tidigare upp längs Sjöbovägen och hållplats Almelundsvägen flyttas ner på vägsträckan utanför Ica Kvantum. I verkligheten är hållplats Almelundsvägen en från början obegriplig placering. Den är ju till 99 % avsedd för Kvantums kunder.

En placering av hållplats där för passagerare med hjälpmedel kan inte vara belastande för ICA Kvantum då passagerarna kommer till affären under icke rusningstid.

Annons

Buss 5, Stationen Saltsjöbaden, beige linje, Här finns inget att förändra.

Sammanfattningsvis vill jag påstå att Ystads politiska ledning har missat de behov som c:a 25 % av Ystads befolkning har med de lokala möjligheterna att ta sig fram och åter från sina bostäder till olika dagliga besök hos släkt, vänner och affärer, som exempelvis att handla mat.

Sedan är Ystad en blås håla och med pågående klimatförändringar har intensiteten på vindarna ökat och jag har påstått att det är sällan när det blåser, och det gör det ofta, som vi inte har kuling vindar.

Jag har i detta sammanhang tidigare talat om hållplatserna och jag har tyckt att de valda politiker na skall göra resor med bussarna så de vet hur det fungerar. Om politiker provar idag skall de förslagsvis åka röd linje i 3 hela sin sträckning.

Per-Henric Wetterlöf

Pensionär Ystad

Annons
Annons
Annons
Annons