Socialdemokrater: En stad som Ystad måste ha stadsbussar på söndagar
Borgerligheten i Region Skåne har bemött detta minskande resande på ett högst egendomligt sätt: Genom att göra kraftiga neddragningar i kollektivtrafiken.
I Ystads Allehanda 21 november står det att läsa att söndagstrafiken med stadsbussarna i Ystad ska dras in. Detta trots att flera busschaufförer vittnat om att söndagstrafiken utnyttjas både av de som arbetar på exempelvis lasarettet i Ystad men även av de som reser i staden på somrarna, exempelvis till stranden.
Reaktionen från Ystads kommuns så kallade styre har varit svag.
Samhällsbyggnadsnämndens liberale ordförande Per-Olof Lind (L) har via Ystads Allehanda 27 november meddelat att han accepterar neddragningarna. Lågt resande anges som orsak.
Frågan väcks huruvida beräkningarna av resandet gjorts under den tid då coronapandemin härjat som värst.
En stad av Ystads storlek ska ha busstrafik även på söndagar. Busstrafiken utnyttjas av både Ystads invånare och de som besöker Ystad, oavsett vad borgerliga politiker i Region Skåne och i Ystads kommun vill ge sken av.
Är Regions Skånes borgerlighet omedveten om att bilen som många inte äger på vardagarna inte heller ägs på söndagarna?
Borgerligheten i Region Skåne verkar i vanlig ordning ha svårt att förstå hur vardagen ser ut för stora delar av Skånes befolkning.
Det är vår förhoppning att samhällsbyggnadsnämndens ordförande bryter sig loss från de kedjor som ålagts honom av hans borgerliga partikollegor i Region Skåne och kämpar för att Ystad fortsatt ska ha stadsbusstrafik även på söndagar.
Försämringar för Ystadsborna och neddragningar i kollektivtrafiken mitt i en pandemi borde väcka större reaktioner än en axelryckning.
Adrian Magnusson (S), Kevin Rasmussen (S), Terese Grahn (S), Ystads kommun