Avlägset ljud tystnar för gott
En gång i timmen, nio gånger per dag, i nästan fyra månader har radiostationen Grimeton utanför Varberg skickat iväg Susan Philipsz ljudinstallation ”The Distant Sound” till nio platser i Danmark, Norge och Sverige, däribland Ystads hamn.
De nio grundljuden, som bygger på omarbetade radiojinglar från olika delar av världen, har alltid varit desamma. Men filtrerade genom väder, vind och radiostörningar har ljuden som slutligen nått fram till åhörarna dramatiskt skiljt sig åt från gång till gång, från behagliga rumsliga melodier till rent oväsen. Ibland, som vid invigningen i Ystad i maj, har det varit helt tyst.
– Det har varit lite upp och ner. Ibland har det varit jättebra, ibland sämre. Under en vecka fick vi stänga utställningen helt för att ljudet blev alltför störande. Så det har varit rätt svajigt. Men om man provar en ny teknik vet man inte riktigt hur det ska bli. Det är ju en teknik som man inte har kontroll över, säger Ýrr Jónasdóttir, chef på Ystads konstmuseum.
Museipersonalen har lagt ner mycket jobb på att hålla liv i utställningen genom att sätta av och på högtalarna och kontrollera utrustningen. En digital sändning hade fixat de flesta av problemen och skapat en stadig signal. Fast utan oberäkneligheten hade verket inte varit detsamma.
– Då hade hela idén fallit, säger Ýrr Jónasdóttir.
Efter sändningen klockan 18 på söndag klingar ljudet ut för evigt. Till glädje för vissa. Till förtret för andra.
– Just på grund av att folk har upplevt ljudet så olika har reaktionerna varit blandade. Men vi har fått mer positiv än negativ respons. De som har satt sig in i idén har gillat själva tanken och upplevt det som mycket spännande, säger Ýrr Jónasdóttir.
Konstmuseet vill gärna uppmärksamma ljudkonsten och lär återvända till genren även framöver, uppger hon, men nu får det vara tyst ett tag.
– Det har ju låtit ganska mycket över Ystad den senaste tiden.