Annons
Nyheter

Dramat kantrar i spexartad scenvärld

När Det Kongelige Operaen i Köpenhamn nu sätter upp Alban Bergs "Lulu" är det oundvikligt att referera till den kanadensiska sopranen Teresa Stratas tolkning och hennes tankar om operan.
Nyheter • Publicerad 20 oktober 2010

Hon har sagt:

"Folk ser bara vad de vill se hos Lulu. Men hon är varken vit eller svart: hon är ett helt spektrum av färger och personligheter. Jag kan aldrig förstå varför människor säger att hon är ett rovdjur. Hon är ett offer. Jag känner varmt för henne. I hela det kringskurna samhälle som är hennes, i vilken folk talar förbi varandra, är hon alltid det enda naturliga onslaget."

Annons

Den oerhört krävande rollen som Lulu borde ligga väl till för den danska koloratursopranen Sine Bundgaard. Hon kämpar tappert, men i det vokala är det många nyanser jag saknar. I det scenmässiga har hon inte heller särskilt mycket hjälp av regin av norrmannen Stefan Herheim som är ganska splittrad. Till detta bidrar också att scenografin av Heike Scheele är så belamrad med ting att den nästan dränker föreställningen.

Till scenografin kan man också räkna en ensemble av "döda clowner" som bidrar till att ge verket en smått spexartad karaktär som denna opera inte har. Den obönhörliga dramatiken suddas ut i denna skildring av ett irrationellt 1900-tal som vi ibland inbillat oss har varit så rationellt.

De övriga viktiga rollerna genomförs övertygande med tanke på omständigheterna. Johan Reuter som Dr. Schön, den ende som Lulu verkligen älskar men som hon skjuter när denne ger henne en pistol för att begå självmord, så att han kan bli fri från sin besatthet i henne.

Johnny van Hal som hans son Alwa, också förtrollad av Lulu. Och framför allt den alltid pålitlige Sten Byriel som Schigolch, en säregen figur med ett dunkelt förflutet, kanske far till Lulu. Föreställningen i Köpenhamn fick publikens bifall, kanske för att de flesta inte hade något att jämföra med, det var första gången någonsin som "Lulu" sattes upp på Det Kongelige.

Vissa gick dock i pauserna och alla applåderade inte.

Kjell A Johanssonnoje@kristianstadsbladet.se
Kjell A Johansson
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons