Annons
Nyheter

Förenade i musiken

Han har jobbat på debutplattan i både Los Angeles och Stockholm. Men när Björn ”John de Sohn” Johnsson nu vill krydda sina houselåtar med riktiga stråkar, gitarrer och flöjter, har han vänt blicken mot sin gamla hemstad Ystad och producenten Fredrik Andersson. YA stämde träff med den kreativa duon.
Nyheter • Publicerad 17 mars 2014
Producenterna Niklas Bergwall, Fredrik Andersson och Björn ”John de Sohn” Johnsson i Cardiac-studion i Ystad. ”Jag har suttit och gjort allt själv tidigare. Men om man ska ta musiken vidare och göra det bättre, så behöver jag också hjälp av andra, som kan komma med sin input och sin erfarenhet, säger Björn Johnsson.Foto: Foto: Mark Hanlon

Tidig fredagseftermiddag i början av mars. Vid ett bord på nyöppnade Thai Corner på gågatan i Ystad sitter Björn ”John de Sohn” Johnsson och Fredrik Andersson. Två Ystadsbördiga producenter med näsa för hits, men med helt olika ingångar till musiken.

Björn Johnsson har det senaste året gjort sig ett namn på housescenen både i Sverige och internationellt, efter platinasäljande hitlåtar som ”Long Time”, ”Dance our Tears Away” och ”Under the Sun”. Fredrik Andersson är delägare till Cardiac-studion mitt i stan. Utan hans låtskrivarpenna hade aldrig Björn Ranelid och Sara Li vänt upp och ner på Melodifestivalen 2012 med ”Mirakel”. Han har även gjort Zlatan-hyllningen ”Who’s da Man” (2006), för att bara snacka hitsen. Nu har de slagit sina kloka ihop, i arbetet med John de Sohns debutalbum. Samarbetet är nytt.

Annons

Men Ystad är litet och Björn är barndomsvän till Fredriks bror, så de har förstås koll på varandra sedan gammalt.

– Man följer ju varandra. Och jag blir så jäkla glad när jag ser att det går bra för Björn. Det är på en sådan nivå nu, så jag tror inte riktigt att folk här hemma fattar. Jag menar, hans låt ”Dance our Tears Away” spelades när det var tre deltagare kvar i American Idol. Då sjöng de låten där, i ett av världens mest sedda program. Det är stort, säger Fredrik Andersson.

För Björn Johnsson, som numera bor i Stockholm, har hemresan ett specifikt syfte.

– Jag har fått för mig att jag vill ha mycket organiska och akustiska instrument på mitt debutalbum, som jag skrivit på under rätt lång tid. Där kommer Fredrik in i bilden för han är ju kung på allt sådant. Fredrik har en bakgrund som inte jag har, han har spelat i band och så, och då får man en annan ingång till musiken.

Tanken är att försöka ta housen i en ny riktning.

– Jag känner att man måste utveckla musikstilen för att den ska leva vidare. För nu har det låtit samma ganska länge. Den har inte utvecklats, och då blir det till slut tråkigt. Jag är rädd att genren ska mjölkas ut och självdö, säger Björn Johnsson.

Hur omfattande samarbetet blir återstår att se. Kanske bearbetar de hela albumet ihop, men just nu är fyra låtar i fokus. Åtminstone en av dem är tänkt att vara klar inom några veckor och släppas som singel under våren, så det brinner lite i knutarna.

Fredrik har avsatt hela helgen och ringt in en handfull musikerkollegor för att försöka förverkliga Björns vision om stråkar, elgitarrer, trummor, saxofonslingor och flöjter. En nysignad Cardiac-artist, 17-åriga Shirin El-Hage från Malmö, har också varit med och provlagt sång på ett par låtar. Men vissa önskemål är knepigare än andra.

– Björn ringde mig i veckan och ville ha en panflöjt på skivan. Så jag började dra i mina kontakter, men efter ett tag kände jag ”shit, jag får verkligen inte tag i någon som spelar panflöjt”. Jag började tänka på dem som står här på Ystads gator på sommaren. Men var är de nu? Till slut frågade jag om vi skulle leta upp ett bra samplingsbibliotek. Men Björn sa nej. Han ville ha en riktig. Det ska han ha all heder för, sådant respekterar jag, säger Fredrik Andersson och berättar att han till slut hittat en panflöjtslärare som kan ställa upp.

Björn berättar att han själv egentligen inte kan spela något instrument, vilket kan vara nog så frustrerande.

Annons

– Jag är skitkass på det. Det kämpar jag ofta med. Om jag visslar in en melodi på min mobil kan det ta en timme att ta ut den vid pianot sedan. Fredrik skulle göra det på tre sekunder, säger Björn Johnsson.

– Det är på gott och ont, måste jag säga. Jag förstår frustrationen, att enkla grejer tar lång tid. Men det gör också att du tänker i helt andra banor. Du är inte låst till en del av de musikaliska regler jag lärt mig, kommenterar Fredrik, som å sin sida är djupt imponerad av det metodiska arbete som ligger bakom houselåtar.

– Ni kan snöa in helt på sådant som kicken, melodin och när droppet ska komma, säger han och tittar på Björn. Jag tror inte folk förstår hur mycket tid och kraft som lagts ner på varje detalj i en sådan låt. Det har du väl hört hundra gånger, att en houselåt slänger man ihop på en höft? Inget kan vara längre från sanningen. Det går mycket fortare att sätta sig med ett band i en replokal, säger Fredrik.

Efter lunchen är det dags att vända tillbaka till Cardiac-studion, där Björns manager och medproducent Niklas Bergwall väntar. De bokade musikerna kommer först vid sex på kvällen, men innan dess ska idéerna slipas till lite mer. Björn Johnsson plockar fram ett av låtprojekten på datorn och spelar upp en melodi de jobbat med kvällen före. Niklas Bergwall och Fredrik fastnar i en diskussion om huruvida ett gitarrkomp i baktakt skulle passa. Rätt eller fel för stämningen i låten, det är frågan.

Några dagar senare, på andra sidan deras intensiva första helg i studion, pratar YA med Fredrik Andersson igen. Arbetet har gått bra, de fyra låtarna är i stort sett redo för mixning.

– Det känns som att väldigt mycket fallit på plats. Jag och Shirin El-Hage ska upp till Stockholm på torsdag för att träffa Björn och Eric Turner, som är en av de tyngsta låtskrivarna och sångarna i genren. För mig är det här bland det största jag gjort, säger Fredrik Andersson.

Taner Caliskan
Emil Sandgren
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons