GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Varieté Vauduvill – åter i tältet

”Av gycklarblod är konsten född”, står det på en skylt vid publikingången till tältet. Innanför repeterar Varieté Vauduvill inför nypremiären på torsdag kväll. Senast det begav sig var för 16 år sedan.
Nyheter • Publicerad 13 juli 2011
En av de ursprungliga medlemmarna i Varieté Vauduvill; Professor Orlando, eller hans tvillingbror Monsieur Moustique.
En av de ursprungliga medlemmarna i Varieté Vauduvill; Professor Orlando, eller hans tvillingbror Monsieur Moustique.Foto: Anette Sjöstrand
Hela Varieté Vauduvills ensemble som är åter i tältet.
Hela Varieté Vauduvills ensemble som är åter i tältet.Foto: Anette Sjöstrand
Fräulein Gretli spelar på glas.
Fräulein Gretli spelar på glas.Foto: Anette Sjöstrand

Citatet vid ingången är hämtat från klassiska Varieté Colorado på Kiviks marknad, en av de varietéer som försökte hålla stånd mot porren in i det längsta, berättar den pratsamme och översvallande Georg när han bjuder in oss i det randiga tältet.

Varieté Vaduville hade sin storhetstid på 1980-talet och en bit in på 1990-talet, senaste gången tältet var uppe var 1995. Men nu är det dags igen. Vimplarna smattrar och tältduken lyser i trädgården hos Valnöt & Kaprifol i Hammenhög och här ger man åtta föreställningar med premiär nu på torsdag, 20.00.

Vi pratar en del om själva konstarten; varieté, och hur det var att leva ett liv på vägarna, sova i en buss eller i tält och sällan se hemmet. Det är just i det som varieténs ursprung finns, kringresande artister och gycklare som uppträdde där det samlades mycket folk, inte minst på våra marknader.

– Varje plats som vi spelade på och bodde på blev ett slags hem och det var alltid svårt att lämna platsen. Även om det bara var för några dagar så rotade man sig, säger Fröken Peggy, George mångårige partner.

– Jag kommer ihåg att jag tyckte det var märkligt med fyrkantiga rum när jag kom hem efter en lång turné då vi bodde i bussar. Det är ett speciellt liv att leva på vägarna och jag fick ofta abstinens när det var över för den gången, säger Herr Bix innan han sprutar eld farligt nära tältduken.

Uno Myggan Ericsson skriver i boken ”Kusinerna – en resa med Varieté Vauduvill” att varietéunderhållningen var proletär, det vill säga att det var underhållning för folket ute i landet och inte för den intellektuella eliten i städerna som hade sina egna scener. Och det finns ett direkt tilltal, en fräckhet och ett överdrivet självförtroende i varieténs karaktär. Det är bulligt och storstilat, yvigt och framfusigt men alltid med stor känsla i de olika numren och med inte så lite skicklighet. Det är grovt och subtilt på samma gång och denna blandning ger den där sköna känslan av att

man är med om ett äventyr som ger sken av att kunna sluta hur som helst.

Det är en blandning av musik, artisteri och massor av humor och det är också precis vad Varieté Vauduvill bjuder på i sin nygamla tältföreställning.

Vi bjuds på tre smakprov; Fräulein Gretli, som inte tar sig ett glas men väl spelar på dem, The Bix som sprutar och slukar eld och Frk Peggy som slår sönder en vinflaska och sedan dansar lätt på skärvorna – jag kontrollerade hennes fötter efteråt, upptäckte en liten bloddroppe men annars var hennes fötter helt normala. Jag börjar fundera högt på om det är något lurt med glasskärvorna och då förklarar Georg för mig att det finns två typer av åskådare; de som nödvändigtvis vill ”avslöja” tricken och de som bara lutar sig tillbaka och njuter av illusionen. Jag förstod piken.

Förutom ovanstående exempel blir det trolleri, kuplettsång, itusågning av damer, svärdslukning, mentalmagi och mycket annat. Och förutom de redan nämnda är förstås professor Orlando och hans tvillingbror (nåja) Monsieur Moustique med på scen precis som orkestern Shortman Players ledda av kapellmästaren Buddha Shortman.

Mer om föreställningen, tider, personer och biljetter på www.vauduvill.se

Robert Dahlström

Tove Sundén
Robert Dahlström
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.