Annons
Kultur

Ann-Helén Laestadius skriver återigen dramatiskt om samisk historia

”Straff” är en dramatisk och viktig skildring. Om detta måste vi tala! Men Annika Wall saknar både djup och vidd i Ann-Helén Laestadius andra roman.
Litteratur • Publicerad 4 februari 2023
Detta är en recension i Ystads Allehanda. En recension är en kritikers bedömning av ett konstnärligt verk.
Roman

Straff

Författare: Ann-Helén Laestadius

Förlag: Romanus & Selling

Ann-Helén Laestadius följer upp läsarfavoriten ”Stöld” med ytterligare en roman som skildrar samer i Sverige.
Ann-Helén Laestadius följer upp läsarfavoriten ”Stöld” med ytterligare en roman som skildrar samer i Sverige.Foto: Carl-Johan Utsi

Det finns händelser och idéer som sköljer som enorma skamvågor över ett samhälle vid tillbakablickar i historien. 1950-talets nomadskola var en sådan idé; en internatskola där samiska barn sattes för att ”bli svenskar”, där de varken fick prata sitt modersmål, jojka eller ha traditionella kläder. Allt samiskt skulle bort, under lydnad och hot om straff.

”Straff” är August-prisade Ann-Helén Laestadius andra roman för vuxna, där hon precis som i debutromanen ”Stöld” berättar om samer i Sverige. I ”Straff” gestaltas Nomadskolan 1953–54 genom några av barnen som gick där. Läsaren får också möta barnen som vuxna, då romanen också utspelar sig på 1980-talet.

”Vi måste prata om mänskliga rättigheter, om hat mot ursprungsbefolkning och vad bättre än att använda skönlitteraturens möjligheter till gestaltning för att skildra något som inte låter sig skildras genom torra rapporter.”
Annons

Precis om i vuxendebuten ”Stöld” skriver Ann-Helén Laestadius på okonstlad och effektiv prosa och med ett tydligt ärende: Om detta måste vi tala! Och ja, det måste vi! Vi måste prata om mänskliga rättigheter, om hat mot ursprungsbefolkning och vad bättre än att använda skönlitteraturens möjligheter till gestaltning för att skildra något som inte låter sig skildras genom torra rapporter.

Men precis som i ”Stöld” saknar jag ett djup och en vidd i ”Straff”, både vad gäller gestaltningen av figurerna, men också förståelse för kontexten. Det skapar ett avstånd när allt sveps över på ytan, figurerna i stort sett enbart blir sina trauman och ingen bakgrund ges till nomadskolans tillkomst. Med dessa val blir naturligtvis berättelsen dramatisk och mycket hinns med att berätta, men det sker på bekostnad av en djupare litterär gestaltning som känns nära.

Ann-Helén Laestadius - ”Straff”
Ann-Helén Laestadius - ”Straff”
Annika WallSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons