Bokrecension • Publicerad 20 februari 2021
Nora Roberts har sålt en halv miljard böcker – fullt förståeligt, enligt BT:s recensent.Foto: Rob Carr
Spänningsroman

Gömstället

Författare: Nora Roberts

Förlag: Albert Bonniers

Översättning: Camilla Jacobsson

När Caitlyn Sullivan är elva år blir hon kidnappad. Men någon förföljer henne långt efteråt med dödliga hot mot hennes omgivning och familj. Som läsare får vi tidigt veta vilka de skyldiga är, något som inte gör spänningen mindre.

Det borde inte gå att hålla farten uppe genom nästan 600 sidor. Men Nora Roberts kan. Tala om hantverksskicklighet: sedan debuten i början av 1980-talet har hon skrivit över 200 titlar och sålt – allvarligt – en halv miljard böcker. Hon bör vara stenrik men bor kvar i samma hus som hon flyttade in i som 19-åring. Hon är också väl hemmastadd på toppen av bestsellerlistan i USA.

I ”Gömstället” följer man villigt med Caitlyn Sullivans försök att skapa ett normalt liv. Som vanligt är Nora Roberts huvudperson uppslukad av och skicklig på sitt yrke. Genom åren har Roberts skildrat kvinnliga kriminalare, rökdykare, gisslanförhandlare, vildmarkspiloter, ranchägare, cordon bleu-kockar, kompositörer, barägare eller trädgårdsmästare … för att ta några exempel. Caitlyn Sullivan är barn och barnbarn till kända Hollywoodstjärnor men de anonyma hoten får henne att bli en mer osynlig röstskådespelare med egen studio.

I närheten bor Dillon Cooper som Caitlyn mötte som barn. Och som vanligt är NOra Roberts hjältar pålitliga, stöttande och snälla. De visar sig inte plötsligt vara psykopater och tack för det.

””Gömstället” har ett trivsamt bröddoftande vardagsliv, även om det utspelar sig i en lyxig villa högt ovanför Kaliforniens kust där valar dyker utanför klipporna.”

Själv var Nora Roberts ensamstående tvåbarnsmamma när snickaren Bruce Wilder kom för att sätta upp några bokhyllor – och blev kvar. En av hennes söner driver en pizzeria, familjen har renoverat ett hotell ihop och Roberts har berättat i flera intervjuer hur hon började skriva när hon var insnöad och lessnat på jordnära sysslor som att baka, sy, laga mat och knyta makramé.

”Gömstället” har ett trivsamt bröddoftande vardagsliv, även om det utspelar sig i en lyxig villa högt ovanför Kaliforniens kust där valar dyker utanför klipporna. Roberts är fena på naturskildringar, vare sig det gäller Irland, träsken i Louisiana eller bergen i Montana. En annan succépoäng är hennes skildringar av stora, tillgivna familjer ( ser just att boken är dedicerad till ”familjen”). Caitlyn Sullivan har en tregenerations gemenskap, men familjen är inte bara ett stöd utan värsta hotet...

Nora Roberts gjorde debut som romance-författare men stack ut rejält. Senare har hon mixat sina kärlekshistorier med spänning, mord, övergrepp och crime. fantasy, sci-fi, och spökhistorier. Nej, det är inte som Noréns dagböcker. Men vem klagar?

Inger MelinSkicka e-post