Annons
Kultur

Bonnier Carlsen tar hjälp av Booktok-profil

Litteratur • Publicerad 25 september 2024
Jasmine Darban, influerare och juridikstudent, startar ett så kallat imprint tillsammans med förlaget Bonnier Carlsen. Pressbild.
Jasmine Darban, influerare och juridikstudent, startar ett så kallat imprint tillsammans med förlaget Bonnier Carlsen. Pressbild.Foto: TT

Den svenska Booktok-profilen Jasmine Darban, 22 år startar en ny förlagsetikett – Fenix – tillsammans med förlaget Bonniers Carlsen.

Fenix ska ge ut svenska översättningar av böcker för unga och vuxna som redan hittat sina läsare genom hashtaggen #booktok på Tiktok.

Annons

Jasmine Darban ska bland annat hjälpa till med urvalet av titlar, men också berätta om dem i sociala medier.

Hennes Tiktokvideor med bokrecensioner har sammantaget över 1,5 miljoner likes, skriver Bonnier Carlsen i ett pressmeddelande.

"Att få vara med och bestämma vilka böcker Fenix ska ge ut för alla som tycker om härligt känslostarka böcker är fantastiskt inspirerande, och jag längtar så mycket efter att få berätta om böckerna, och visa upp Fenixutgivningen för alla" säger Darban själv.

Rättat: I en tidigare version fanns en felaktig uppgift om antalet likes Darbans inlägg på Tiktok har fått.

TT
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons