Annons

”Den döde på balkongen” är en spännande debut i finansmiljö

Makt, pengar och ett hemligt sällskap med illvillig agenda är ingredienserna i Joel Dahlbergs lyckade spänningsdebut. Recensenten Mats Palmquist ser fram emot nästa del.
Spänningslitteratur • Publicerad 18 mars 2023
Detta är en recension i Ystads Allehanda. En recension är en kritikers bedömning av ett konstnärligt verk.
Spänningsroman

Den döde på balkongen

Författare: Joel Dahlberg

Förlag: Ordfront

Joel Dahlberg - ”Den döde på balkongen”
Joel Dahlberg - ”Den döde på balkongen”

En liten flickas tragiska död i en båtolycka är upprinnelsen till en händelsekedja som tjugo år senare slutar med att en okänd man hittas död på en balkong i Stockholm. Eller rättare sagt, där börjar händelserna i Joel Dahlbergs spänningsroman, hans debut i denna genre.

Balkongen i fråga tillhör finansmannen Gustavo Bolins bolag, ett stjärnskott på den finansiella himlen. Bokens huvudperson Stefan Wiklund är journalist på en Sveriges stora morgontidningar, en ansedd och aktad ekonomijournalist med omfattande kontaktnät. Han vädrar scoop i historien om den döde mannen på balkongen, en man han själv har haft en relation till, om än något avlägsen.

”Även författaren Joel Dahlberg är journalist, också han en aktad sådan, med inriktning mot finansbranschen. Hans debutverk är både spännande – viktigt i denna genre – och lite kittlande när det handlar om pengar och makt.”
Annons

Wiklund får ett tips om att det på något märkligt vis rör sig om ett hemligt sällskap, en klubb för gamla studenter på Handelshögskolan, studenter ”med bättre betyg men sämre släktträd”, som har som mål att med hårda och inte helt rena nypor ta över delar av näringslivet. I arbetet att avslöja detta sällskap tvingas Wiklund att konfronteras med sin egen barndom och uppväxt. Och vem är den mystiska person som drar i trådarna, tipsen han får via mejl?

Även författaren Joel Dahlberg är journalist, också han en aktad sådan, med inriktning mot finansbranschen. Hans debutverk är både spännande – viktigt i denna genre – och lite kittlande när det handlar om pengar och makt.

Ändå hade jag, som en ekonomiskt fåkunnig person, mina tvivel kring denna ”finansthriller”. Skulle jag kunna uppamma något intresse kring dessa frågor? Skulle jag kunna hänga med i resonemangen och terminologin? Lite rodnande måste jag nog erkänna att vissa partier lästes något slarvigt och med tankarna på annat – men jag ville väldigt gärna veta hur det skulle gå. Och är Gustavo Bolin verkligen den slemma figur som somliga vill ha honom till?

Men varför i hela fridens namn skulle en spänningsroman i finansiell miljö vara tråkig bara för att jag har en förutfattad mening kring allt i denna miljö? Det är faktiskt befriande att få slänga bort lite unkna fördomar och inse sin egen okunnighet.

Dock är hoppen i tid onödigt svåra att hänga med i. Det hade varit lätt att ordna med kapitelrubriker. Det lite abrupta snöpliga slutet gör ändå att jag ser fram mot fortsättningen om sällskapet. Och förhoppningsvis lära mig ännu lite mer om företagsekonomi och finansmarknaden.

Ekonomijournalisten Joel Dahlberg debuterar som skönlitterär författare med ”Den döde på balkongen”.
Ekonomijournalisten Joel Dahlberg debuterar som skönlitterär författare med ”Den döde på balkongen”.Foto: Anna Drvnik
Fakta

Joel Dahlberg

Joel Dahlberg, född 1962, är journalist och författare till tre faktaböcker om finansbranschen: ”Bankbluffen” (2009), ”Pensionsbluffen” (2012), ”Sammansvärjningen” (2015). 2017 nominerades Joel Dahlberg till Stora journalistpriset för avslöjandet om pensionsförvaltaren Allra. ”Den döde på balkongen” är första delen i en serie kallad ”Sällskapet”.

Mats PalmquistSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons