Ellen Nordmark skapar ord ur kroppen
Cor ne edito / Edit / Chili con carne
Författare: Ellen Nordmark
Förlag: Modernista
I förordet till sin debutbok förklarar Ellen Nordmark att titelns första rad kommer från Pythagoras (via Plutarchos), eller möjligen från en Dionysosmyt. “Cor ne edito” – ät inte hjärtat. I den efterföljande ordleken omvandlar Nordmark de allegoriska orden till husmanskost. Det säger något om vart vi ska.
Från svävande filosofi till skolmatsal, från det sublima till det mest kroppsliga. Och tillbaka igen.
”det kallas gåshud / under min hud / flaxar fan inga gäss i sträck / det slår rytmiskt dovt / inte så / att blåmärken uppstår / de står / i blom”
Lekarna med ljud, bokstäver och associationer är också ett återkommande tema och ger både de enskilda dikterna och hela sviten en tydlig rytm. En annan röd tråd är den ständigt närvarande kroppen. Kanske handlar det om skrivandet självt, att ur kroppen skapa orden och förstå tillvaron.
”bäckenbotten kisar/ kissar bläck / kniper ögonen över flammande vita och vax”
”Cor ne edito / Edit / Chili con carne” är inte bara en diktsamling, utan består till lika stor del av konstnärliga kollage av klotter, fotografier och porträtt av författarens nakna kropp. Till exempel paras den korta strofen ”jag leker gud / och en fluga / leker på min hud” ihop med en bild av innehållet i en kompostpåse. Texterna och bilderna kompletterar säkert varandra, men jag kan inte låta bli att önska att jag fick läsa Nordmarks lyrik som den är. Få möjlighet att skapa mina egna bilder.
Ellen Nordmark nämns redan som ett av sin generations stora, nya namn inom poesin. Jag ser också den potentialen.