GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Engagerande om landets första kvinnliga dirigent

Skånska Ortrud Mann blev 1944 Sveriges första kvinnliga dirigent. Om henne och om hur hon togs emot av en ojämlik bransch handlar ”Ortrud Mann”, en föreställning på Malmö Live som får kulturredaktören Sune Johannesson att se även vår tid.
Teaterrecension • Publicerad 11 oktober 2021 • Uppdaterad 11 oktober 2021
Mari Götesdotter som dirigenten Ortrud Åkerberg/Mann i nya föreställningen ”Ortrud Mann”, som spelas på Malmö Live.
Mari Götesdotter som dirigenten Ortrud Åkerberg/Mann i nya föreställningen ”Ortrud Mann”, som spelas på Malmö Live.
Foto: Emmalisa Pauly

På tåget hem efter urpremiären av ”Ortrud Mann” bläddrar jag i säsongsprogrammet för Malmö Symfoniorkester (MSO) och räknar. Jodå, här finns kvinnliga dirigenter.

De är inte fler än männen, men tack och lov har den totala obalansen som länge gällt inom dirigentyrket upphört. Fast i ett större perspektiv är det fortfarande långt kvar innan jämställdhet råder.

När skånska Ortrud Åkerberg 1944 klev upp på dirigentpulten och viftade igång Hippodromteaterns orkester i Malmö skrev hon historia. Hon blev därmed den allra första svenska kvinnliga dirigenten.

”När skånska Ortrud Åkerberg 1944 klev upp på dirigentpulten och viftade igång Hippodromteaterns orkester i Malmö skrev hon historia. Hon blev därmed den allra första svenska kvinnliga dirigenten.”
Sune Johannesson

Just detta ögonblick är utgångspunkten för den nya musikteaterföreställningen ”Ortrud Mann”. Uppdraget har Ortrud Åkerberg (Mari Götesdotter) fått efter rekommendationer av sin tidigare lärare, dirigenten Tor Mann och hon är lika glad och stolt, som engagerad. Hon har flera idéer hur hon vill se musiken tolkad och hur orkestern ska utvecklas.

Musikteaterföreställningen "Ortrud Mann" handlar om Sveriges första kvinnliga dirigent. I huvudrollen ses en övertygande Mari Götesdotter.
Musikteaterföreställningen "Ortrud Mann" handlar om Sveriges första kvinnliga dirigent. I huvudrollen ses en övertygande Mari Götesdotter.
Foto: Emmalisa Pauly
Ska orkestern ta sig an utmaningen att spela Wagner? Ur musikteaterföreställningen "Ortrud Mann", med Viktor Nyström Sköld som konsertmästare Mayer och Mari Götesdotter som Ortrud Åkerberg, senare Mann.
Ska orkestern ta sig an utmaningen att spela Wagner? Ur musikteaterföreställningen "Ortrud Mann", med Viktor Nyström Sköld som konsertmästare Mayer och Mari Götesdotter som Ortrud Åkerberg, senare Mann.
Foto: Emmalisa Pauly

Väl på plats hos orkestern dröjer det dock inte länge innan motvinden börjar blåsa. Jaha, säger klarinettisten Karlsson (Hans-Peter Edh), ”nu får man väl också börja titta på dirigenten”. En del av hans orkesterkollegor fnissar, ingen protesterar.

Konsertmästare Mayer (Viktor Nyström Sköld) stannar kvar efter en repetition och säger sig se fram emot att börja jobba med Ortrud Åkerberg, men när han inser att hennes kompetenser är mer gedigna än hans blir han osäker och börjar istället ifrågasätta både det ena och andra.

Bråken i orkestern leder till att teaterchefen Elsa Winge (Cecilia Lindqvist) pratar med Ortrud. Som kvinna i en ledande position vet hon vad som händer, men menar att det är en tradition Ortrud får acceptera. Foga dig, gör ditt jobb, bit ihop.

Det är en berättelse som utspelar sig för 77 år sedan, men med synsätt och frågeställningar som än idag är sorgligt aktuella. Trots att vårt samhälle är betydligt mer jämställt råder här fortfarande fördomar, orättvisor och inte minst grupptryck. I Bianca Kronlöfs nyligen utkomna debattbok ”Brev till mannen” är just detta centralt – för att nedsättande synsätt och beteenden ska förändras krävs att de som tillhör den dominerande gruppen vågar säga ifrån. Alltså, männen.

””Ortrud Mann” är ingen biografi över Sveriges första kvinnliga dirigent, utan mer som en livfull symfoni i högt tempo med både allvar och humor.”
Sune Johannesson

”Ortrud Mann” är ingen biografi över Sveriges första kvinnliga dirigent, utan mer som en livfull symfoni i högt tempo med både allvar och humor. Och som väcker engagemang samtidigt som den ställer frågor.

Orkesterns medlemmar sitter på scen i stort sett hela tiden, stämmer sina instrument och spelar. Musiken finns där och är det som förenar alla. Ibland möts de också i en musikalisk och känslomässig helhet, men oftare blir dirigent Ortrud Åkerbergs initiativ hånade eller ifrågasatta.

Scenbilden är vacker, med drag av såväl dåtid som tidlöshet, och denna ihop med alla starka rollprestationer – både i olika dueller som i egna berättelser – skapas en oavbruten närvaro. Inte minst huvudrollens Mari Götesdotter övertygar rakt igenom.

Dirigent Ortrud Åkerberg (Mari Götesdotter) leder orkestern och teaterchefen Elsa Winge (Cecilia Lindqvist) lyssnar.
Dirigent Ortrud Åkerberg (Mari Götesdotter) leder orkestern och teaterchefen Elsa Winge (Cecilia Lindqvist) lyssnar.
Foto: Emmalisa Pauly

När jag googlar runt efter information om dagens situation för kvinnliga dirigenter ser jag att det 2013 bildades en förening för just den yrkesgruppen med syfte att verka för mer jämställdhet inom branschen. Föreningens namn visar att resan inte var framme vid målet; KUPP! – Kvinnor Upp På Pulten!

Vad gäller huvudpersonen Ortrud Åkerberg blev hon senare Ortrud Mann, då hon 1950 gifte sig med sin tidigare lärare, Tor Mann. Hon fortsatte att arbeta som dirigent, men också som musiklärare. 2006 gick hon bort. Att lyfta fram henne och hennes prestation i en föreställning är värt precis det som premiären fick – kraftfulla applåder!

”Att lyfta fram Ortrud Mann och hennes prestation i en föreställning är värt precis det som premiären fick – kraftfulla applåder!”
Sune Johannesson
Musikteater

”Ortrud Mann”

Av: Hanna Nygren

Regi: Sara Cronberg

Kapellmästare och musikaliskt ansvarig: Daniel Hansson

Scenografi och kostym: Malin Kihlberg

På scen: Mari Götesdotter, Cecilia Lindqvist, Viktor Nyström Sköld, Astrid Drettner, Hans-Peter Edh, Kerstin Andersson och Malmö Akademiska Orkester

Föreställningen är ett samarbete mellan Malmö Stadsteater och Malmö Live, som en del i satsningen ”100 kvinnor, 100 år” som uppmärksammar att det är 100 år sedan kvinnlig rösträtt infördes i Sverige.

Urpremiär på Malmö Live i lördags, 9/10. Sista dag är 6/11.

Sune JohannessonSkicka e-post
Detta är en recension i Ystads Allehanda. En recension är en kritikers bedömning av ett konstnärligt verk.
Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Ystadsallehanda och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.