Annons
Kultur
En tidigare outgiven livespelning med pianisten Esbjörn Svenssons trio e.s.t. visar varför gruppen blev ett världsnamn. Nu släpps konserten som dubbel-cd, tio år efter att Esbjörn Svensson dog.
Ny cd • Publicerad 15 maj 2018 • Uppdaterad 16 maj 2018
Detta är en recension i Ystads Allehanda. En recension är en kritikers bedömning av ett konstnärligt verk.
Basisten Dan Berglund, pianisten Esbjörn Svensson och trummisen Magnus Öström var de tre i e.s.t.
Basisten Dan Berglund, pianisten Esbjörn Svensson och trummisen Magnus Öström var de tre i e.s.t.Foto: JESSICA GOW

Det är i sommar tio år sedan Esbjörn Svensson dog, och när jag lyssnar på den dubbel-cd som i dagarna har släppts med hans trio e.s.t. inser jag än en gång med all tydlighet det helt unika värdet i hans musikaliska gärning.

Inspelningen är från en fullsatt livespelning i London under 2005 och trots att låtar kan sväva iväg en kvart eller ge sig ut på spännande klangutflykter är det total närvaro av publiken, både i tystnaden och jublet.

Annons

Grunden för den här konserten, och hela turnén, är deras skiva ”Viaticum” från samma år, en skiva som Grammis-prisades, och vars låtar dominerar den första av de båda live-skivorna. Men allt är laddat med en stark livekänsla, här är ökad intensitet i vissa partier eller tvärtom, än långsammare och ett närmast utmanande sökande.

Det här är musik i jazzens fria fält men som når långt utanför jazzgenren. Varför? För att den är lika trygg som angelägen i sin magiska frihet. Det är musik som berör på ett djupt plan. Ännu en skatt från e.s.t.

Jazz

Esbjörn Svensson Trio

”e.s.t. live in London”

Bästa låten: ”The Unstable Table”

(ACT

Sune JohannessonSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons