GDPR Illustration

Ta del av vår integritetspolicy

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat vår integritetspolicy så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Förlagen hoppas på trängsel på Bokmässan

Bokmässan är tillbaka på riktigt efter två pandemiår.
Nu hoppas inte minst de lite mindre förlagen på trängsel och stark försäljning.
Litteratur • Publicerad torsdag 11:45
På torsdagen drog Bokmässan i gång – för första gången på tre år i fullt format.
På torsdagen drog Bokmässan i gång – för första gången på tre år i fullt format.Foto: Fredrik Sandberg/TT
Melina Nordstrand, försäljningsansvarig på bokförlaget Opal.
Melina Nordstrand, försäljningsansvarig på bokförlaget Opal.Foto: Fredrik Sandberg/TT

Bokmässan i Göteborg var ett av många evenemang som fick tänka om när covid-19-pandemin slog till för två år sedan.

Arrangörerna satsade på en helt digital mässa 2020 och på en hybridvariant med ett starkt begränsat antal fysiska besökare i fjol.

Årets mässa, som invigdes på torsdagen, har därför varit efterlängtad. Inte minst bland de mindre bokförlagen som använder Bokmässan som ett viktigt skyltfönster gentemot läsarna.

– Det är en investering, men vi har alltid tyckt att det är värt det. Vi har alltid satsat mycket på Bokmässan. Det är ett bra sätt att synas i branschen och att möta läsarna, säger Melina Nordstrand, som är försäljningsansvarig på Opal.

Det är dock samtidigt ett relativt dyrt skyltfönster.

En budgetmonter på fyra kvadratmeter på årets mässa kostar exempelvis 9 500 kronor exklusive moms. En större monter går på minst det dubbla och till det kommer rese- och hotellkostnader och andra utgifter.

– Det är klart att det finns en oro. För att räkna hem den ekonomiska satsningen som vi på förlagen gör behövs publiken, säger Johannes Holmqvist, förlagschef på Tranan.

– Det är roligt att vara på mässa och att ha några av våra författare här. Men det är klart att om det blir en alltför stor förlust måste vi utvärdera vår närvaro.

Ingen tvekan

Varken på Opal eller på Tranan var det dock någon tvekan om att satsa ungefär som tidigare när planerna för årets mässa presenterades.

– Vi har förberett oss som innan pandemin. Vi har lika stor monter, vi tar ner lika många böcker, vi förväntar oss bra försäljning och mycket kunder, säger Melina Nordstrand.

– Våra förberedelser är som tidigare år och så hoppas vi på att vi inte är besvikna när vi åker hem.

Tranan delar i år på nytt monter med två andra förlag: Ellerströms och Rámus.

– Vi är tre förlag som går ihop och delar monter. Dels för att kunna ha lite större plats, dels är det skönt att kunna dela på förberedelserna och på bemanningen. Det har nog aldrig varit någon tvekan kring om vi skulle vara med i år eller inte, säger Johannes Holmqvist.

"Lite spända"

Kommer bok- och litteraturälskare att trängas i Göteborg på samma sätt som före pandemin? Det återstår att se.

Men när Frida Edman, mässans ansvariga, sammanfattade upplevelsen av fjolårets folktomma pandemimässa var det med konstaterandet att "det fysiska mötet är överlägset".

2021 års mässa var ett slags pandemianpassad hybrid mellan det fysiska och digitala som lockade 6 709 fysiska besök vilket kan jämföras med prepandemiska 86 000 besök 2019.

– Det var en jättebra bokmässa 2019, det tyckte nog alla. Så vi hoppas väl på något liknande i år. Men jag tror att alla är lite spända på hur mycket publik det kommer, säger Johannes Holmqvist.

Fakta: Bokmässan

Det är 38:e gången som Bokmässan arrangeras i Göteborg.

Mässan startade 1985 med cirka 5 000 besökare. Åren innan pandemin var Bokmässan uppe i omkring 80 000 besökare per år.

Drygt 40 procent av besökarna är branschbesökare, där de två största grupperna är lärare och bibliotekarier.

Årets temaland är Sydafrika. Teman i övrigt är klimatkrisen, deckarfestivalen ”Crimetime” och ”röster från Ukraina”.

Mässan har i år 11 000 kvadratmeter utställningsyta, 700 utställare, 320 seminarier och totalt 4 000 programpunkter.

TT
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.