Annons
Kultur

Hyckleriet blottläggs

Utställningen på Charlottenborgs konsthall i Köpenhamn placerar Gerhard Nordström där han hör hemma, mitt i samtiden. Konstskribent Carolina Söderholm ser en övertygande utställning som klär av den ekonomiska och religiösa makten.
Kultur • Publicerad 11 mars 2014
Gerhard Nordström: ”Rosa Cadillac” (1997).Foto: Foto: Anders Sune Berg

Konst

Gerhard Nordström: ”Makten och äran – våldet, pengarna”. Visas på Charlottenborgs konsthall, Köpenhamn, till 30/3

Annons

Det är våldsamt snyggt och rasande politiskt när Gerhard Nordström presenteras i störst format någonsin för dansk publik. På Charlottenborgs konsthall vid Nyhavn hänger en koncentrerad samling av hans verk från sent 1960-tal och fram till idag. Undertiteln ”Makten och äran – våldet, pengarna”, lämnar ingen tvekan om var tyngden ligger. I målningar, skulpturer och installationer klär han skoningslöst av den ekonomiska, militära och religiösa makten, och blottar girighet, hyckleri och cynism. Fast som alltid när det gäller Nordström tränger sig likväl måleriet fram, strävt och slösande i all sin kolorit.

Konsthallschef Jacob Fabricius har gjort ett skarpt urval, när han tar med sig en av svensk konsts stora över sundet från åren på Malmö konsthall. Intressant nog ska det till en dansk för att lyfta fram styrkan i Gerhard Nordströms livsverk och placera det där det hör hemma – i samtidens mitt.

Det som började med en magnifik uppvisning på Malmö konsthall för två år sedan, fullföljs nu i Köpenhamn. Stramt men kraftfullt visar Charlottenborg hans arbetes bredd och konsekvens. Från sextiotalets samhällskritiska planschverk till de senaste årens landskapsmåleri är det den engagerade konstnären som lyfts fram. Men inte enbart som vi vant oss vid att se honom. Tydligare än tidigare pekar utställningen på hans känsla för det teatrala i lika hög grad som det måleriska. Samtidigt blir det uppenbart hur hans socialt och politiskt orienterade bilder och objekt även förhåller sig till en internationell konsthistoria av pop- och konceptkonst vid sidan av klassiskt måleri.

Ett av huvudnumren utgörs av ”Banco di Santo Spirito”, en serie målningar och skulpturer från 1990-talets slut. Titeln är hämtad från namnet på Vatikanstatens egen bank. Mitt på golvet står bankvalvet prytt med krucifix och den heliga andes vita duva, allt snickrat och snidat av konstnären själv. På väggarna tronar religiösa patriarker i porträtt vars måleriska prakt matchar den katolska kyrkans smak för det dyrbara och spektakulära. Obarmhärtigt häcklar Nordström den religiösa maktens dubbelmoral och korruption, där människors hopp och lidande nyttjas för elitens egen vinning.

På ett sätt som är främmande för flertalet av dagens konstnärer framför han sitt budskap utan reservationer. Medvetet tar han risken av det övertydliga, och gjuter samman form och innehåll. Men det finns en skärpa i hur han leker med den politiska plakatkonstens traditioner, liksom 1960-talets amerikanska popkonst med sina collage och assemblage.

Tydligast blir det i målerisviten ”De antimilitära planscherna” (1960-69) där han lånat estetiken från skolans undervisningsplanscher. Bokstavligen gjorda för pedagogiska pekpinnar, lämpar sig formen utmärkt när han med lika delar ironi, vass humor och bistert ursinne visar verkligheten bakom militärens stolta retorik och dödliga maskineri.

Fast det slutar inte där. Allt sedan debuten år 1950 har Gerhard Nordström fortsatt att utveckla sitt arbete. Så hör också de senaste årens landskapsmålningar till utställningens starkaste verk. Lågmält men kompromisslöst är det människans förhållande till naturen och dess resurser som han skildrar, när han låter timmerupplag och skogssjöar ljuda av färgens sinnlighet. Det är ett måleri som lämnar inget att önska. På avstånd öppnar sig den brukade jorden, där skärvor av regn speglar himlens ljus.

Sune Johannesson
Carolina Söderholm
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons