GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Kvinnliga röster hyllas på Göteborgsoperan

I år är det 100 år sedan kvinnor för första gången fick rösta i det svenska riksdagsvalet. Det firar Göteborgsoperan med hyllningskonserten "Kvinnors röst", som bygger på musik av enbart kvinnliga tonsättare.
Kultur • Publicerad 11 oktober 2021
Mezzosopranen Katarina Karnéus är en av de medverkande sångarna på Göteborgsoperans hyllningskonsert "Kvinnors röst". Arkivbild.
Mezzosopranen Katarina Karnéus är en av de medverkande sångarna på Göteborgsoperans hyllningskonsert "Kvinnors röst". Arkivbild.
Foto: Lars Pehrson/SvD/TT

Thea Musgrave, Cécile Chaminade, Dora Pejačević, Ethel Smyth ‒ det är de kvinnliga tonsättarnas afton när Göteborgsoperan bjuder in till hyllningskonserten "Kvinnors röst" den 14 oktober.

Under ledning av dirigenten Henrik Schaefer ska Göteborgsoperans orkester och damkör, samt solisterna Sofie Asplund och Katarina Karnéus, framföra verk av kvinnliga tonsättare som i vissa fall var nya bekantskaper även för de medverkande.

"Är så vackra"

Hovsångaren Katarina Karnéus är särskilt förtjust i de fyra sångerna av den ungersk-kroatiska tonsättaren Dora Pejačević som hon ska framföra under konserten.

‒ Hon har skrivit 58 verk. Det är ju helt otroligt. De här sångerna som jag har blivit introducerad för ‒ "Verwandlung", "Liebeslied", Zwei schmetterlingslieder ‒ de är så vackra, säger Katarina Karnéus.

‒ Hon skrev dem ursprungligen för fiol, röst och orgel, men orkestrerade dem senare. Det är de versionerna vi kommer att framföra tillsammans med Göteborgsoperans orkester.

Senast 110 år sedan

En annan tonsättare som lyfts fram under kvällen är svenska Elfrida Andrée. Hennes verk "Kantat vid internationella kvinnliga rösträttskongressen" uppfördes senast för 110 år sedan.

På Göteborgsoperan ska det ske igen.

‒ I kantaten sjunger heliga Birgitta, det vill säga jag, "Du bringar ditt rike i våda, och du är ej din krona värd. Från onda vägar du vike och bygge med lag ditt rike" ‒ starka ord riktade mot kungahuset. Det ledde till att kvinnorna i Sverige faktiskt fick rösträtt i riksdagsvalet den 12 september 1921, säger Katarina Karnéus.

Fakta: "Kvinnors röst"

Medverkande:

Henrik Schaefer, dirigent

Katarina Karnéus, mezzosopran

Sofie Asplund, sopran

Geoff Cox, oboesolist

Göteborgsoperans damkör

Göteborgsoperans orkester

Konserten spelas även in av Sveriges Radio som planerar att sända onsdag den 17 november i P2.

11‒15 oktober arrangeras också tematiskt besläktade föreställningar och samtal om scenkonst och demokrati på Göteborgsoperans lilla scen.

TT
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.