Outsiderns roll i fokus
Scenkonst
"Mannen som blev ensam". Av och med Michael Segerström efter Fritiof Nilsson Piratens novell. Regi Staffan Olzon.
"Cabaret Burlesque". Med Fräulein Frauke. Medverkande: Lada Redstar, Le Pustra, Abigail Collins, Reuben Kaye, Fräulein Frauke, Janne Sjöblom Trio.
"Varité Vagabond". Med Teater Kapija. Samtliga pjäser ingår i festivalen Scen Ystad. Lördag 6/9 .
”Haka alla fönster, zigenarna kommer”, publiken studsar och skruvar besvärat på sig. Temat för Michael Segerströms föreställning är om utanförskap och han utgår från Fritiof Nilsson Piratens novell "Mannen som blev ensam". Historien om den lilla skånska byn där främlingsfientligheten växer sig allt starkare är tacksam att använda tillsammans med paralleller till vår samtid och debatten om romer som tigger utanför mataffären eller folkomröstningen i Sjöbo 1988. Att begagna sig av Piraten är liksom att prata skånska med skåningarna och det kan Michael Segerström.
Föreställningen har formen av ett samtal mellan den ensamme och utstötte trädgårdsmästaren Vanteck, Michael Segerström och Fritiof Nilsson Piraten. Språket och Piratens berättande är skickligt fångat, precis så detaljrikt och fullt av utsvävningar som i de älskade romanerna och novellerna. Det lilla samhället är en metafor för den stora världen, vi känner igen oss, reflekterar och förstår.
Michael Segerström har stark närvaro och kontakt med publiken. Formen är enkel och fungerar men föreställningen hade antagligen vunnit på att kortas, något som kanske också sker (detta är trotts allt en smygpremiär). "Mannen som blev ensam" kan ses i Skurup och på Helsingborgs stadsteater i höst och vi kan hoppas att den sedan fortsätter att spelas i en och annan mindre skånsk by.
När mörkret faller över Ystad är det åter dags att haka alla fönster. Festivalen fortsätter, sång hörs över hustaken och Janna Eriksson sitter uppklättrad på en cirkusvagn. På torget bjuder Varieté Vagabond med Teater Kapija på underhållning med skäggiga jonglörer och musik direkt under stjärnorna. Fri entré för stora och små. Det är mycket folk ute på gatorna denna varma lördagskväll.
Aftonen övergår i dekandens på Ystads Teater. "Cabaret Burlesque" med Fräulein Frauke kommer till staden och publiken strömmar in lika glittrande och glamorösa som artisterna. Vi bjuds på neo-burlesque, det vill säga en form av varietéunderhållning med livejazz, sång, akrobatik och inte minst glamorös striptease, allt med en rejäl touch av nostalgi.
Publiken värms upp av en strålande Reuben Kaye, som för tankarna till en ung David Bowie. Han lotsar med säker hand den lite nervösa men så småningom jublande publiken genom akterna. ”This is like a hostage situation” jublar han och sedan drar det igång. Vi möter artister som beskrivs som “The Hot Pin-Up from the Cold”, “Vaudeville’s Darkest Muse” och “Saucy Songbird”.
Fräulein Frauke och John Bichard driver klubben Fräulein Frauke Presents med hemvist på legendariska jazzhaket Nalen i Stockholm. Klubben har på några få år vuxit sig stor och drar till sig artister från världens alla hörn.
Från Fritiof Nilsson Piraten och Michael Segerström, via Varieté Vagabond till Cabaret Burlesque är vägen lång men korsas på Kiviks marknadsplats där varietéunderhållningen alltid haft en betydande plats och synden är vida känd. Men den glamorösa vintage-stripteasen är komplicerad, vad man än säger står en ung avklädd kvinna på scenen och applåderas av en publik bestående av ovanligt många aningen förfriskade män.
Den tilldelade eller valda outsider-rollen går som en röd tråd genom de tre föreställningarna. Det blir tydligt att frågor om normer, gränser och utanförskap går att belysa på många sätt, men vi måste börja med att öppna våra fönster.