Poetiskt vackert och smärtsamt realistiskt av Kim Thúy

Den vietnamesisk-kanadensiska författaren Kim Thúy återvänder till sitt älskade, men också sargade, Vietnam i ”Em”. Hennes bok är stor konst, enligt recensenten Per-Axel Svensson.
Bokrecension • Publicerad 14 maj 2021
Den vietnamesisk-kanadensiska författaren Kim Thúy är aktuell med boken "Em"
Den vietnamesisk-kanadensiska författaren Kim Thúy är aktuell med boken "Em"Foto: Fredrik Sandberg/TT

Ända sedan succédebuten 2011 med romanen ”Ru” har Kim Thúy omnämnts med största respekt i litteraturkretsar. En framtida Nobelpristagare är mitt tips. Ibland när jag läser romaner får jag den där omisskännliga impulsen av att det här, det här är något verkligt stort. Knausgård, exempelvis, kommer självfallet att belönas med världens finaste litteraturpris vad det lider, så även Thúy.

Roman

Em

Författare: Kim Thúy

Översättning: Marianne Tufvesson

Förlag: Sekwa

I ”Em” – titeln betyder ungefär ”liten, älskad” på vietnamesiska och Thúy ser ordet som en slags homonym till det franska aime: Låt oss älska! – återvänder hon till sitt älskade, men också sargade, Vietnam. Återigen är det kriget som står i centrum. I denna nation som Gud tycks ha glömt bort. Bondestaten Vietnam förde krig i över 20 år. Först mot den franska kolonialmakten, sedan mot USA som under nesliga former tvingades ut ur landet 1975. Tre år senare lämnade Kim Thúy, tio år vid det laget, och hennes föräldrar Vietnam som båtflyktingar och efter en lika lång som vindlande färd hamnade de så småningom i Montreal i Kanada.

”Vietnamkriget var ju inte bara ett krig mellan Vietnam och USA, nordvietnameser ställdes också mot sydvietnameser”

I sitt författarskap återvänder hon alltid, åtminstone hittills, till sitt plågade hemland och visar på den lilla människans förmåga att trots alla ohyggligheter behålla sin mänsklighet. Vietnamkriget var ju inte bara ett krig mellan Vietnam och USA, nordvietnameser ställdes också mot sydvietnameser och man beräknar att över fyra miljoner vietnamesiska bröder och systrar direkt dog av krigets härjningar, utöver alla de som drabbades av den kemiska krigföring amerikanarna ägnade sig åt, med missbildade foster och ett oändligt lidande som följd. Att det i en sådan fasansfull värld, trots allt, fortfarande kan finnas plats för kärlek och humanism är bokens verkliga bottom line.

Berättelserna i boken är sanna, säger Thúy, med tillägget att inte ens förmenta sanningar kan säga allt. En stor berättelse innehåller alltid ett antal små; och vad är egentligen hela sanningen? Som Kim Thúy uttrycker det i en tidig passage i boken: ”Vilken temperatur höll vattnet i brunnen som herr Út knuffades ned i innan sergeant Peter brände honom levande med sin eldkastare? Vägde herr Út hälften så mycket som Peter eller kanske två tredjedelar? Var det Peters kliande myggbett som fick honom att tappa humöret?”

”Em” är en poetiskt vacker och samtidigt vidrigt smärtsam, realistisk bok. Att väva texter kring dessa antipoder, att lyckas åstadkomma en slags lyrisk aggressivitet utan att det får slagsida mot det ena eller andra, kräver en stor konstnär. Det är Kim Thúy.

Livet kan inte betvinga döden...men litteraturen kan!

Det vore svårt att tänka sig en bättre bok i den här genren.

Per-Axel SvenssonSkicka e-post