GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Restriktioner i bokhandel väckte ilska

Personal i bokhandeln tvingas säga till kunderna att de ska hålla avstånd, skriver Sydöstran. Arkivbild.
Personal i bokhandeln tvingas säga till kunderna att de ska hålla avstånd, skriver Sydöstran. Arkivbild.
Foto: Amir Nabizadeh/TT

Även bokhandeln upplever hur människor har tröttnat på coronarestriktioner. Häromdagen bestämde sig Akademibokhandeln i Karlskrona avskaffa sitt system med att låta varje kund ta en kundkorg och på så sätt enkelt kunna överblicka hur många som är i butiken, skriver Sydöstran. Detta sedan en kund blivit så arg över att behöva ta en korg att han kastat den på butikschefen Linda Blomqvist, vars glasögon gick sönder.

– Det kändes, men det kändes nog mest i själen, säger hon till tidningen.

Butiken får ha högst 25 personer i lokalerna och systemet med kundkorgarna infördes i samband med bokrean. "Ska jag behöva bära på en korg” har varit en vanligt förekommande kommentar.

– Folk blir fortfarande sjuka. Vi har alla ett gemensamt ansvar, säger Linda Blomqvist till Sydöstran.

Läs mer