GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Henric Tiselius: Skillinge får oss att resa med öronen

”Trevligt stilla” — en viss somrig känsla stannar onekligen kvar på Skillinge året om. I det lilla fiskeläget bor normalt 900 personer. Men här finns sommaren 2022 också något ”trevligt vasst”, något som inte brukar sticka ut på semesterlojt skvalpande ställen. Det är inget man vill missa.
SOMMARKRÖNIKA
Henric TiseliusSkicka e-post
Publicerad onsdag 06:30
Detta är en personligt skriven text i Ystads Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Sceografen Marta Cicionesi förbereder ”Crossing” på Skillinge Teater.
Sceografen Marta Cicionesi förbereder ”Crossing” på Skillinge Teater.Foto: Anna Bredberg

Namnet Skillinge sägs från början komma från det vanliga inge, boplats, och skiel, gräns. Men numer finns här inga gränser. På den teater Katarina Zell skapade och så förjänstfullt drev en gång, ryms numera saker du får leta bra många varv runt vår jord för att hitta.

Väl anlänt det lilla fiskelägets teatergård så möts vi av många djupt koncentrerade människor. De har kommit från Frankrike, från Berlin, från London och för den delen Kivik. Här låter de oss träda in i tre olika rum. Göra tre högst olika resor. Intryck och uttryck. Att lilla fiskeläget Skillinge kan bjuda på dessa sinnesvidgande upplevelser beror mycket på kraften hos teaterns producent och chef Karin Johansson-Mex. Med hjälp av vad samtiden erbjuder, och i än högre grad inte erbjuder, och — ska det visa sig — vad naturen inspirerar till.

Skillinge teaters stora gräsmatta brukar användas till parkering. Men nu står självaste Peder Holm där och snickrar. Teaterns andra chef svettas i solgasset när han på egen hand bygger upp den stora nya utescenen. Framför den kommer bra många hundra att flockas till tio stjärnartistkvällar med Timbuktu och Mikael Wiehe, Kaliffa och Weeping Willows i sommar. Rejält virke är bara förnamnet.

Men det är inte därför vi är här. Vi hinner inte heller invänta den franska gatuteatergruppen Trans Mission Research som ska bjuda Österlen på mysiga Shakespearedramat Lady Macbeth senare i sommar.

Vi kommer för det som ska ge oss en annorlunda midsommar. Inga små grodorna här inte. Istället två 3D-ljudverk, inspirerade av europeiska storstäder, och ett VR-föreställning kring Medelhavets desperata människor på livsfarlig flykt. De ska nästa vecka alla ha premiär här. För på Skillinge teater gäspar inga semesterdrömmar. Istället utmanar man sin sommarpublik genom sin kulturella frontlinje.

Vi får en förhandsvisning av det i högsta grad annorlunda ljudverket ”Memento Sonus”. Utanför salongen sitter ljudkonstnären Fredrik Olofsson från Berlin, Tim Bishop från England och så svenske Jonas Åkesson, tillsammans med ljussättare och teknikkunniga fransoser. Sladdar och datorer och manicker omgärdar dem ännu. Smålänningen Olofsson bor sedan lång tid Berlin. Kom dit för att skapa konst och vara DJ på technoklubbar. På sätt och vis har han sedan förenat de två rollerna när han på Österlen nu satt samman 8 000 tredimensionella ljud i sin ”Memento Sonus”. En ”tredimensionell resa mot det inre”. Vi får gå in i det mörka rummet och slå oss ner på saccosäckar. Efter en halvtimme vimlar vi ut. En ljudresa man får leta efter att hitta någon annanstans.

För barn och lekfulla vuxna, eller de som räds mörkret finns som alternativ en ”Pop-Up sound garden”. Vilket istället är en (gratis) vandring där ljud, både elektroniska sensorer och rent maskinella som flaskor, hjul och järnstänger, följer dig på skogs- eller snarare trädgårdspromenad. Här blir ljuden din egen musik.

Och så ”Crossing”, som jag måste återkomma till att få uppleva. VR-hjälmarna är ännu inte på plats. Men skynkena, vattnet och båten. Nog så suggestivt, skrämmande. Denna Virtual Reality-föreställning (som ska ut på europeisk turné efter sin premiär i Skillinge) för bara sex personer per gång berättar om alla de tusentals människor som riskerar och riskerat sina liv, för ett bättre liv. Alla kom inte fram i de små båtarna. Gör du?

Med klimatkatastrofen som en verklighet kan det nästa gång vara du eller dina barn som sitter i båten. På riktigt. Om Golfströmmen tappar fart eller vänder. Om havsnivån stiger en halvmeter, eller i värsta scenariot en meter före år 2100 så ligger väl även många av Skillinges 975 invånare illa till. Kan du vänja dig? Är du solidarisk?

Skillinge teater vill visa att vi sitter i samma båt.

Och har två öron.

Ingången till ”Pop-up sound garden” på Skillinge Teater.
Ingången till ”Pop-up sound garden” på Skillinge Teater.Foto: Anna Bredberg
”Istället utmanar man sin sommarpublik genom sin kulturella frontlinje.”
Henric Tiselius om Skillinge teaters sommar 2022.
Ljuset sveper över mörkret i den  digitala ljudkonstinstallationen ”Memento Sonus” på Skillinge Teater
Ljuset sveper över mörkret i den digitala ljudkonstinstallationen ”Memento Sonus” på Skillinge TeaterFoto: Anna Bredberg
Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Ystadsallehanda och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.