GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

"Squid game"-effekten: fler pluggar koreanska

En popkulturell våg från Sydkorea rullar över världen. Inte minst Netflix-succén "Squid game" har gjort det coolt att plugga koreanska.
Tv • Publicerad 11 oktober 2021
Den sydkoreanska vågen rullar över världen, inte minst tack vare Netflix-succén "Squid game". Pressbild.
Den sydkoreanska vågen rullar över världen, inte minst tack vare Netflix-succén "Squid game". Pressbild.
Foto: Netflix

Flera internetbaserade språktjänster märker av det nya intresset för koreanska. Språkappen Duolingo har under de två första veckorna efter "Squid game"-premiären sett en 76-procentig ökning av nya användare i Storbritannien och 40 procent i USA, rapporterar Reuters.

Men trenden har pågått även före "Squid game". The King Sejong Institute, som drivs av det sydkoreanska kulturdepartementet, hade förra året 76 000 studenter i 82 länder, en snabb tillväxt jämfört med 2007 då man hade 740 studenter i tre länder.

Fenomenet har nyligen fått uppmärksamhet i The Oxford English Dictionary, som inkluderat 26 nya koreanska ord. Bland annat så finns ordet "hallyu" med, som betyder "den koreanska vågen" och beskriver den globala succén för sydkoreansk film, mode, mat, musik och tv.

President Moon Jae-In välkomnar intresset och kallar det koreanska alfabetet "hangeul" för landets "mjuka makt".

TT
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.