Annons
Kultur

Stilfullt men spretigt när Edward St Aubyn skildrar ett år i tre engelska vänners liv

I Edward St Aubyns senaste roman ”Dubbelblind” står det säkra litterära hantverket och den pricksäkra persongestaltningen att känna igen, men där det späckade händelseförloppet känns lite väl mastigt. Martin Lagerholm har läst.
Bokrecension • Publicerad 24 oktober 2021
Detta är en recension i Ystads Allehanda. En recension är en subjektiv bedömning av en företeelse eller ett verk.
Edward St Aubyns senaste och tionde roman, "Dubbelblind" är en innebördsrik historia präglad av spirituella dialoger och satirisk udd riktad mot vår samtid.
Edward St Aubyns senaste och tionde roman, "Dubbelblind" är en innebördsrik historia präglad av spirituella dialoger och satirisk udd riktad mot vår samtid.Foto: David Sandison
Roman

Dubbelblind

Författare: Edward St Aubyn

Översättning: Erik Andersson

Förlag: Albert Bonniers

Engelske Edward St Aubyn är främst känd för sin internationellt renommerade romanserie om Patrick Melrose, en mäktig pentalogi om den brittiska överklassens himlar och helveten, publicerad 1992–2012 och sedermera tv-dramatiserad. Att han därmed fått finna sig i att delvis betraktas som ett slags litterär arvtagare till Evelyn Waugh och dennes moderna klassiker, den briljanta romanen ”En förlorad värld” (1945), är kanske något både han och vi andra kan leva med. Liksom sin föregångare har han som få andra brittiska författare helgjutet och dräpande lyckats gestalta den privilegierade noblessens sociala beteende och tillstånd.

”Francis är en forskare som arbetar med att återförvilda naturen, och han lär känna och förälskar sig i Olivia”

Hans senaste och tionde roman, "Dubbelblind", som nu kommit ut i Erik Anderssons översättning, är en innebördsrik historia präglad av sina spirituella dialoger och satiriska udd riktad mot vår samtid. Vi får huvudsakligen följa tre engelska vänner under ett handlingsmättat år, och hur de i olika skärningspunkter mellan vänskap, akademisk karriär, sjukdom, psykoanalys, neurovetenskap och relationer gradvis förändras som individer och medmänniskor. Francis är en forskare som arbetar med att återförvilda naturen, och han lär känna och förälskar sig i Olivia, botaniker med smak för epigenetik, som i sin tur är god vän med Lucy som i romanens inledning nyligen återvänt från New York för ett toppjobb på ett digitalt, teknologiskt och vetenskapligt riskkapitalbolag.

Annons

Centralgestalternas respektive profession, liksom det faktum att en av dem plötsligt drabbas av märkliga neurologiska symptom i form av attacker, bildar både ram till och utlösare av romanens härva av anmärkningsvärda händelser och av uppdykande sällsamma bifigurer som får berättelsen att spränga ut i världen, från England till Kalifornien och Franska rivieran. Men tilldragelserna och vändningarna är lite väl många och spretiga, och jakten på svar rörande etiska gråzoner i medicinsk forskning eller kapitalistiskt fiffel inom bioteknik liksom hetsas fram.

Behållningen av romanen utgörs snarare av de intellektuella resonemangen och dialogerna, som sätter svåra existentiella, politiska och kulturella frågor i vår moderna tillvaro under lupp. Den som läst och lovordat Edward St Aubyns ovan nämnda bokserie, lär hur som helst känna igen och uppskatta själva det litterära hantverket och den pricksäkra persongestaltningen i den här trots allt stil- och lekfulla, skarpsinniga och brittiskt slagfärdiga roman om vår snurriga värld och dess fagra löften, anfäktelser och alarmerande hot.

Martin LagerholmSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons