Annons

Syskonkärlek, äventyr och fina bilder i ”Den lilla träroboten och prinsessan vedträ”

En dramatisk saga om efterlängtade barn, ett ödesdigert misstag och en farlig resa. Jonna Fries har läst Tom Gaulds första barnbok.
Litteratur • Publicerad 11 februari 2023
Detta är en recension i Ystads Allehanda. En recension är en subjektiv bedömning av en företeelse eller ett verk.
Bilderbok (från 3 år)

Den lilla träroboten och prinsessan vedträ

Text och bild: Tom Gauld

Översättning: Johanna Thydell

Förlag: Alfabeta

Tom Gauld - ”Den lilla träroboten och prinsessan vedträ”
Tom Gauld - ”Den lilla träroboten och prinsessan vedträ”

Allting börjar med en kung och en drottning. De har ett pampigt slott och styr över ett stort rike. Men det finns någonting de saknar: ett barn. Deras längtan är så stark att kungen en kväll går till en uppfinnare och drottningen till en häxa. På varsitt håll berättar de sedan vad de önskar sig mest av allt. Uppfinnaren skapar snart en liten trärobotprins och häxan förvandlar ett vedträ till en prinsessa – och glädjen blir total.

”Den lilla träroboten och prinsessan vedträ” är den prisbelönte serietecknaren och illustratören Tom Gaulds första barnbok. Utgångspunkten i berättelsen är både klassisk och tidlös, med symboltyngda figurer och engagerande frågeställningar.

””Den lilla träroboten och prinsessan vedträ” är en bok som överraskar gång på gång, både med formen och skeendet.”
Annons

Gauld skriver raka och framåtdrivande meningar och kryddar med känslosamma repliker. Snabbt växer en både nervig och kärleksfull historia fram där syskonrelationen och en dos magi är helt avgörande.

Prinsessan förvandlas nämligen till ett vedträ när hon somnat och behöver väckas med en magisk mening för att åter bli prinsessa. Men en morgon missar prinsen att säga de där orden och vedträet kastas ut från barnkammaren och försvinner. Träroboten ger sig genast iväg för att söka upp sin syster och en lång och farlig resa tar sin början.

I boken varvas helsidor med vida perspektiv och mindre serierutor, vilket skapar variation och tempoväxlingar i berättelsen. Konturerna är skarpa och figurerna avskalade, även om det finns en enorm detaljrikedom i bakgrunden, till exempel i uppfinnarens verkstad.

Bild ur "Den lilla träroboten och prinsessan vedträ" av Tom Gauld.
Bild ur "Den lilla träroboten och prinsessan vedträ" av Tom Gauld.

Gauld arbetar mycket med jordiga toner och spänningsskapande lager. Nattbilderna är stämningsfullt ljussatta och slottets rosa väggar ramar tryggt in berättelsen.

Exakt vad prinsen och prinsessan råkar ut för ska inte avslöjas här, men på två ställen bryter Gauld det flödande berättandet mycket effektfullt. Här konstaterar han bara att så mycket hände att det är omöjligt att berätta och fogar istället in ett antal kortliknande rutor med titlar som ”Jättens nyckel”, ”Familjen Rövare” och ”Den magiska puddingen”. I övrigt lämnas dessa scener helt till läsarens fantasi.

”Den lilla träroboten och prinsessan vedträ” är en både dramatisk och varm bok som överraskar gång på gång, både med formen och i händelseförloppet.

Serietecknaren Tom Gauld är aktuell med sin första bilderbok ”Den lilla träroboten och prinsessan vedträ”.
Serietecknaren Tom Gauld är aktuell med sin första bilderbok ”Den lilla träroboten och prinsessan vedträ”.Foto: Jo Taylor
Fakta

Tom Gauld

Född: 1976

Uppvuxen: i Skottland

Bor: i London

Bakgrund: serietecknare och illustratör, medverkar regelbundet i The Guardian och The New Scientist, har gett ut flera böcker för vuxna.

Aktuell: med sin första barnbok ”Den lilla träroboten och prinsessan vedträ”

Jonna FriesSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons