Välkommen till konstscenen i Beirut, Beyrut, Bayrut, Beyroth...
Konstmuseets chef Yrr Jonasdottir har besökt Libanon flera gånger under arbetet med utställningen.
– Jag har blivit fascinerad av kreativiteten i stan, säger hon.
Titeln på utställningen, som anspelar på att Beirut genom historien har stavats på en mängd olika vis, understryker att staden inte bara har en historia utan består av en myriad av olika berättelser.
– Det här är en drömutställning för mig. Något liknande har inte visats tidigare i Sverige, säger Yrr Jonasdottir.
Hon tycker att det är en viktig utställning, inte minst för att det i Sverige lever många med rötterna i Mellanöstern.
Beirut är en stad där det festas ständigt, trots krig och katastrofer. Det tar Lucien Samaha, född 1958 i Beirut, fasta på i ett collage med bilder från ett diskotek i World Trade Centre, där han jobbade som dj fram till 11 september och terroristattacken mot Twin Towers.
Collaget möter besökarna på konstmuseets tredje våning.
Där visas också Raed Yassins broderier av fotografier från sina familjealbum. De flesta fotografier har försvunnit. Raed Yassin kommer från en familj med skräddare, så det är naturligt för honom att jobba textil och det i sig får en speciell betydelse.
– Det är inte fotografierna som han har broderat, utan minnet av dem, förklarar Yrr Jonasdottir.
Konstnärerna har alla en koppling till Beirut, men de behöver inte komma därifrån.
Norska dansaren Helle Siljeholm har sin bas i Oslo, men deltog våren 2017 i ett dansprojekt där en grupp norska och palestinska dansare rörde sig i de ockuperade områdena på Västbanken, Golanhöjderna och vidare mot den libanesiska gränsen. Videoverket visas på andra våningen i konstmuseet.
Ett symboliskt fotografi av en historisk händelse har Akram Zaatari tagit. Det visar återuppbyggnaden 2007 av motorvägen mellan Beirut och Damaskus i Syrien som bombats av Israel 2006 under Julikriget. Vad som hänt med vägen nu, efter kriget i Syrien, framgår inte. Men konstnären Zaatari, född 1966 i Saida i Libanon, har enligt presentationen av utställningen haft stor betydelse för utvecklingen av Beiruts hela konstscen.
Han är, liksom de övriga konstnärerna, verksam internationellt och representerade Libanon på Venedigbiennalen för några år sedan.
Ett suggestivt videoverk har Ali Cherri, född 1976 i Beirut och verksam i Beirut och Paris, gjort. I verket ”Somnicilus” (lätt sömn) visas masker och och skulpturer på museer i Paris, förda till Frankrike under kolonialismens århundrade.
Videon inleds med bilder på en sovande man, vars drömmar gestaltas under en nattlig promenad på ett museum.
”Den siste kartografen” är ett annat verk som sätter fokus på Libanons historia. De södra delarna av Libanon har aldrig mätts upp eller planlagt. Konstnären Ahmad Ghossein undersöker med hjälp av en kartograf vad det betyder, och hur ett område i södra Beirut kan planläggas.
Lamia Joreige visar ett mer traditionellt verk, ”The river”, tre teckningar som inspirerats av kartor på floden Nahr Beyrouth som flyter genom Beirut.
På pressvisningen på torsdagen var långt ifrån allt färdigt på utställningen men allt ska vara klappat och klart till lördagens vernissage.