GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Barn är inte politikers försökskaniner

Om forskning pekar på att skärmar generellt bidrar till att barns hjärnor utvecklas sämre – varför ska då svenska politiker uppmuntra digitala verktyg?
Publicerad 20 juni 2022
Detta är en ledarartikel som uttrycker Ystads Allehandas politiska linje. Ystads Allehanda verkar på ledarplats för humanistiska värderingar och fri ekonomi. Tidningens politiska etikett är liberal.
Barn under två år rekommenderas att över huvud taget inte sitta framför en skärm.
Barn under två år rekommenderas att över huvud taget inte sitta framför en skärm.Foto: Hasse Holmberg / TT

Digitaliseringen är en av de snabbaste beteendeförändringarna mänskligheten någonsin gjort. Vi sitter i dag i snitt 3-4 timmar om dagen framför vår mobil. Föräldrar monterar mobilhållare till barnvagnen och placerar en padda framför barnet när det är dags för mat.

Men i Sverige, till skillnad från i andra länder, finns inga rekommendationer kring hur barn ska använda digitala medier. I den svenska läroplanen (LP18) föreslås till och med att förskolepersonal i Sverige – som det enda landet i världen (så klart), måste använda digitala verktyg. Svenska förskolor ska, enligt regeringens nationella digitaliseringsstrategi, ge förskolebarn digital kompetens.

I en debattartikel i DN (11 juni) konstaterar tio läkare, forskare och professorer att beslutet har tagits utan medicinsk konsultation. Det finns inga konsekvensanalyser eller evidens för vare sig negativa eller positiva effekter.

Det man vet är dock: efter digitaliseringens intåg har barn börjat leka mindre. Studier finns även som visar att digitala medier hämmar utvecklingen av hjärnan. Ju mer och ju tidigare ett barn har börjat använda digitala medier, desto sämre språkutveckling. Digitaliseringen är även kopplad till fetma och närsynthet, till sämre sömnkvalitet, och till sämre motoriska och kognitiva färdigheter.

Vad är då Världshälsoorganisationens rekommendation? Noll timmar. Barn under två år rekommenderas att över huvud taget inte sitta framför en skärm. När ett barn är mindre än fem år ska det sitta max en timme om dagen vid en dator.

Kanske låter det inte så farligt om förskollärare använder skärmar för att lära barn matte eller naturkunskap. Men om forskning pekar på att skärmar generellt bidrar till att barns hjärnor utvecklas sämre – varför då uppmuntra det?

Andra gillar att jämföra digitala verktyg med böcker. Men riktigt så enkelt är det inte. Spel och filmer som är skapade för barn har ofta olika typer av mekanismer som förstärker upplevelsen: musik, färger, ljud och annat. Enligt läkaren och författaren Anders Hansen är konsekvensen av digitala appar detsamma som vid ett spelberoende: upplevelsen utsöndrar dopamin i hjärnan som gör att vi vill ha mer.

”Böcker prioriteras också ned i skolan, eftersom det är mycket svårare att sätta betyg baserad på en bedömning av en bok än baserat på ett språkligt test. ”
Emma Jaenson

Samtidigt som barn så snart de börjat uppfatta världen görs beroende av digitala verktyg, blir läsandet allt mindre. Sverige ska ju gå “först” i digitaliseringen, och således har läslusten bland 15-åringar fallit till den lägsta i Europa. Andelen barn som i sexan läser fem sidor sammanhängande text om dagen minskade från 44 till 8 procent mellan 2007- 2017.

Böcker prioriteras också ned i skolan, eftersom det är mycket svårare att sätta betyg baserat på en bedömning av en bok än baserat på ett språkligt test. Skolbibliotek försvinner i takt med att efterfrågan på böcker blir mindre. Den ökade digitaliseringen i skolan har också bidragit till att böckerna läggs åt sidan.

De tio forskarna kräver att Folkhälsomyndigheten skyndsamt inför rekommendationer kring digitala verktyg för de allra yngsta. Gott så. Varför ska våra barn användas som försökskaniner för en beteendeförändring som saknar motstycke i historien?

Emma JaensonSkicka e-post
Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Ystadsallehanda och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.