Annons

Det är viktigt att kunna jämföra skolor

De nya sekretessreglerna för skolstatistiken är inte bra.
Ledare • Publicerad 2 juli 2020
Detta är en ledarartikel som uttrycker Ystads Allehandas politiska linje. Ystads Allehanda verkar på ledarplats för humanistiska värderingar och fri ekonomi. Tidningens politiska etikett är liberal.
Foto: Stina Stjernkvist/TT

Tyvärr är utformningen av svensk skola på många sätt präglad av systemfel. Ett i dagarna aktuellt exempel är de nya sekretessreglerna för skolstatistik.

I en dom från Kammarrätten slås det fast att uppgifter om enskilda skolors genomströmning, betygssättning och sammansättning av elever inte får lämnas ut, eftersom det klassas som affärshemligheter. Då regler måste gälla oavsett huvudman kommer man inte längre från och med i höst att kunna få ut den här informationen för vare sig kommunala skolor eller friskolor.

Annons

Det är ytterst olyckligt. Eva Durhan, avdelningschef vid Skolverket säger till SvD att “man inte längre kan jämföra skolor i vår utbildningsguide”, vilket gör att konsekvenserna för skolvalet blir stora (26/6).

När man inte längre kan få information och jämföra vilken skola man tycker bäst om urholkas själva tanken med skolvalet. Beslutet leder också till att forskning om och utvärdering av skolpolitiska reformer försvåras, vilket i sig är ett legitimitetsproblem. Trots att alla agerat i linje med rådande regelverk blir det fel, och därför är det just regelverket som måste åtgärdas – och Skolverket har redan fått i uppdrag att se över vilka förändringar som behöver göras.

Även Ulla Hamilton, vd för Friskolornas riksförbund, är tydligt kritisk mot beslutet. “Det är ingen fördel för oss om folk tror att friskolorna har drivit på för att SCB skulle fatta ett sådant beslut. Det är ju precis tvärtom. Vi har under alla år sagt att man borde ha mycket mer tillgänglig information”, säger hon till SvD.

Därför kan man fråga sig varför justitieminister Morgan Johansson (S) skriver på Twitter: “Friskolorna vill alltså inte att allmänheten ska få veta hur bra eller dåliga de är, och de vill dölja eventuell betygsinflation”, när Friskolornas riksförbund länge varit tydligt mot beslutet.

Antingen har Johansson inte kollat upp vad friskolorna egentligen står för, eller så skriver han medvetet felaktigheter. Varför försöker S måla upp det som att det finns en tydlig syndabock, trots att det är konkreta förändringar av systemet som behövs?

Varför skifta debatten på det viset när i stort sett alla är överens om vad som behöver göras? Den enda rimliga förklaringen till detta är att Socialdemokraterna tycker att ideologiskt motiverad friskolekritik är viktigare än att skolan ska fungera bra.

Eva ForslundSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons