Annons

Fler vägar till mer trafik

För att utveckla den skånska kollektivtrafiken måste privata aktörer välkomnas.
Ledare • Publicerad 19 mars 2014
Men vem är det som kör?
Men vem är det som kör?Foto: Foto: Stefan Bladh / TT

På tisdagen var det premiär för regionfullmäktige i det ombyggda rådhuset i Kristianstad. Den första stora politiska debatten handlade om den framtida kollektivtrafiken. På fullmäktiges bord fanns ett trafikförsörjningsprogram för 2015 med planer fram till 2030. På det stora hela fanns det en bred enighet kring målen om kraftigt utökning av den skånska kollektivtrafiken och att den ska bli fossilfri.

”Det ska vara skönt, grönt och lönt att åka kollektivt”, som regionrådet Mats Persson (FP) uttryckte det.

Annons

Regionrådet Christine Axelsson (S) var inne på samma linje men riktade också kraftig kritik mot att regionen vill uppmuntra till fler kommersiella aktörer.

”Vi tycker att det ska vara ett sammanhållet system”, sa Christine Axelsson.

Den socialdemokratiska hållningen är märklig. Den kommersiella trafiken finansieras inte med offentliga medel vilket innebär att den inte tar pengar från någon annan verksamhet inom regionen. Istället oroas partiet över att den skånska kollektivtrafiken kan splittras upp med fler privata aktörer.

Kollektivtrafik ligger i gränsen mellan offentlig och privat finansiering. Det offentliga betalar en större del av den skånska kollektivtrafiken men en stor del betalas även av resenärerna själva genom avgifter. Vem som i praktiken kör tågen eller bussarna är däremot oväsentligt för resenärerna. Det handlar ju om att ta sig från en punkt till en annan.

Det är de skånska politikerna har det yttersta ansvaret för kollektivtrafiken i regionen. Trafiken sköts sedan av olika privata trafikföretag. Utöver detta finns det också ett mindre antal linjer som bedrivs helt kommersiellt. Det handlar om tre busslinjer till flygplatser och ytterligare tre taxilinjer. Att se de kommersiella aktörerna som ett hot mot den skånska kollektivtrafiken saknar helt proportioner. Ansvaret för helheten finns fortfarande kvar hos politikerna.

De senaste femton åren har den skånska resandeutvecklingen varit närmast explosionsartad. En viktig anledning finns i en kraftig utbyggnad av kollektivtrafiken, med ökad tillgänglighet har också resenärerna kommit. För att även klara de högt uppställda målen om fördubblad kollektivtrafik fram till 2020, med 2010 som utgångspunkt, måste kvaliteten och tillgängligheten förbättras. Då måste politikerna vara öppna för alla vägar som kan leda dit.

En bra kollektivtrafik är en förutsättning för bättre tillväxt och ett ökat bostadsbyggande i Skåne. Ska regionen i framtiden vara med på banan går det inte att stänga igen dörrarna för en kollektivtrafik med bättre kvalitet och ökad tillgänglighet.

Då måste politikerna också välkomna privata alternativ, oavsett om de finansieras med allmänna medel eller bedrivs helt kommersiellt.

Mattias Karlsson
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons