GDPR Illustration

Ta del av vår integritetspolicy

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat vår integritetspolicy så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Hamnkamp bör bli hamngemenskap

Det är dags att återta frågan om sammanslagning mellan hamnarna i Ystad och Trelleborg.
Ledare • Publicerad 8 september 2022
Detta är en ledarartikel som uttrycker Ystads Allehandas politiska linje. Ystads Allehanda verkar på ledarplats för humanistiska värderingar och fri ekonomi. Tidningens politiska etikett är liberal.
Hamnbytare. Foto: FRS Baltic
Hamnbytare. Foto: FRS BalticFoto: Privat

Ekonomiskt har den planerade flytten av snabbfärjelinjen till Sassnitz inte stor betydelse för Ystads hamn. Men det är en prestigeförlust som får följdverkningarna för turistlivet, fler tyskar betyder större inkomster för många näringsidkare i Ystad och på Österlen. Och för invånarna i Ystad med omnejd blir det något besvärligare att ta sig till Rügen, som ju alltid är en trevlig bekantskap för skåningar som har begripit att Tyskland är mer än Berlin och att det finns fler öar än Gotland.

Flytten kommer inte att betyda någon katastrof för turistnäringen i sydöstra Skåne heller, tyskar har hittat till Ystad och Österlen förr och lär fortsätta att göra det. Det stora antalet cyklande turister längs sydkusten och antalet husbilar längs väg 9 under sommarmånaderna talar för det. I viss bemärkelse kan det också vara bra med utspridning av turisterna, att alla inte samlas på samma strandremsa och vid samma caféverksamhet.

Valet av rederiet FRS Baltic att gå mot Trelleborgs hamn är i sig inte märkligt. Sträckan Trelleborg- Sassnitz är klassisk och det överraskade många när den tidigare trafiken lades ner i samband med pandemin. Då kom snabbfärjan från Ystad istället som alternativ, men nu ska den alltså från nästa säsong angöra Trelleborg istället. Det är bara att hoppas att det nya konceptet finner ekonomisk bäring och att sydskåningar fortsatt kan få en kort sjöväg över Östersjön.

Om det är någon kostnadsskillnad för rederiet att välja Trelleborg framgår inte. Mer avgörande för sträckans framtid är om passagerare och lättare godstrafik i större mängd finner den attraktiv. De höga bränslepriserna och annan ekonomisk påverkan av Ukrainakriget kan göra det besvärligt.

Symboliskt talar ändå flytten om att Trelleborg och Ystad hade tjänat på att samarbeta tätare för att utnyttja hamnarnas kapacitet och få ut mesta möjliga tillsammans. Ett förslag till gemensamt ägande kom för ett antal år sedan, men blev aldrig verklighet. Det är möjligt att investeringarna i hamnarna hade sett annorlunda ut och fördelats på ett annat sätt över tid om gemensamma beslut hade tagits under de gångna tio åren. Ett scenario med en kraftig ekonomisk nedgång i kombination med höga räntor hade då kunnat pareras bättre. Tillsammans hade kommunerna kunnat driva på en tydlig plan för lämplig infrastruktur på land som lämpligt fördelade trafiken genom Skåne, där i dag den i väster är högt belastad och där den i sydöst är underutvecklad.

De två hamnarna påverkar respektive städer i hög utsträckning. Det gäller såväl ekonomiskt risktagande som hantering av den tunga trafiken. Allt har för- och nackdelar. Tung trafik vill ingen ha inpå husknuten och det är en belastning miljömässigt och ytmässigt med stora godshamnar. Samtidigt är hamnarna en förutsättning för bättre förbindelser för persontrafiken. Utan hamnen hade exempelvis Trelleborg sannolikt inte haft motorvägsförbindelse västerut i dag.

Hamnverksamheterna borde bli betydligt bättre på att visa på vilket sätt de bidrar till lokalsamhället, vad de ger tillbaka till medborgarna. Det är trots allt medborgarna som ytterst står för det ekonomiska risktagandet och de negativa konsekvenserna av tung trafik. Tydlighet om vad hamnarna ger och tar hade skapat större förståelse och bättre diskussion om deras framtid. Ingen tror ju att det bara finns plus eller minus med storhamnarna nära stadskärnan.

Och: Ett gemensamt bolag för Ystads och Trelleborgs hamnar hade kunnat vässa de kommersiella besluten och öka konkurrenskraften – inte sinsemellan utan i förhållande till andra. Det hade alla vunnit på. För när Ukraina har besegrat Ryssland, landet ska återuppbyggas och Europa investera sig bort från ryskt beroende – då gäller det att vara med på båten.

Petter BirgerssonSkicka e-post
Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Ystadsallehanda och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.