GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Ida Arnstedt: Elcyklar utan kaos är möjligt

Att svischa fram med en elsparkcykel över gator och torg i ett somrigt Sverige är utan tvekan en härlig känsla. Det är inte undra på att elsparkcyklarna har gjort succé i svenska städer. Men med deras framfart har också kritiken och irritationen ökat.
Ida Arnstedt
Krönika • Publicerad 23 juli 2021
Detta är en personligt skriven text i Ystads Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

Elfälla.
Elfälla.
Foto: Amir Nabizadeh/TT

Bara i Göteborg finns runt 6 000 elsparkcyklar utplacerade och i Stockholm mer än dubbelt så många, runt 14 000 elsparkcyklar. Sedan 2019 har antalet ökat med 60 procent, och det kan öka ytterligare när fler uthyrare vill etablera sig. I nästan varje hörn i de större städernas centrum står elsparkcyklarna utplacerade, redo för att snabbt låsas upp och efter sin åktur lämnas lite var som helst. Just hur de lämnas är en av de saker som har mött stark kritik.

Rekommendationen är att elsparkcyklarna ska parkeras vid cykelställ i första hand, men det finns inte i närheten av tillräckligt med cykelställ för att tillgodose behovet. Många i städerna upplever också att förarna inte lägger ner någon större möda på att hitta en lämplig parkering. Trots att uthyrarna har försökt att motverka parkeringskaoset, bland annat genom särskilda parkeringspatruller för elsparkcyklar, tycks problemet kvarstå.

Från polisen och sjukvården har det däremot kommit mer kritik kring hur de framförs och risken för olyckor. Polisen Göteborg City beskriver i ett uppmärksamhet Facebook-inlägg (18/7) hur de sett ett antal incidenter som kunde slutat riktigt illa, och inte sällan har alkohol varit med i bilden. Deras upplevelser bekräftas av en forskningsrapport från Folksam (2020) som undersökt olyckor med elsparkcyklar. Rapporten visar att nära hälften av alla olyckor, 46 procent, sker under nattetid och ofta under helgen. Många har dessutom haft alkohol i kroppen vid olyckstillfället.

Flera städer har tröttnat på den röra som elsparkcyklarna orsakar. I Oslo infördes nyligen ett nattförbud för elsparkcyklar. Mellan kl 23 på kvällen och kl 5 på morgonen är det inte längre möjligt att låsa upp dem. Norska myndigheter räknar med att den här åtgärden kommer förhindra mellan 300 till 400 olyckor under sommaren. I Paris har staden hotat att förbjuda elsparkcyklarna om inte uthyrarna inför hastighetsbegränsningar och andra regleringar, det här efter en tragisk olycka där en 32-årig kvinna miste livet.

Trots kaoset fyller elsparkcyklarna en viktig funktion i staden genom ökad mobilitet, det är även ett väldigt populärt transportmedel. Men som det ser ut nu är det inte hållbart. För att elsparkcyklarna ska kunna fortsätta svischa fram behövs det hårdare regleringar, både från uthyrare och kommuner.

Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Ystadsallehanda och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.