GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Johanna Nylander: Bolaget har spelat ut sin roll

Sverige är redo för licenssystem på alkoholförsäljning.
Johanna Nylander
Gästkrönika • Publicerad 11 juli 2021 • Uppdaterad 11 juli 2021
Johanna Nylander
Detta är en personligt skriven text i Ystads Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Pandemivinnare.
Pandemivinnare.
Foto: Ari Luostarinen/SvD/TT

Systembolagets försäljning har ökat under pandemin. I landet handlar det om runt 11 procent, men Skåne sticker ut, tillsammans med Halland och Blekinge, med försäljning som gått upp med ungefär en fjärdedel. Samtidigt minskar försäljningen i flera regioner som gränsar mot Norge. Att den inställda gränshandeln spelar roll märks inte minst om man tittar på försäljning av sprit. Den har i de södra regionerna ökat med nästan 40 procent jämfört med året före pandemin, och det är också den dryck där prisskillnaden är som störst.

Till viss del beror ökningen också på att restaurang- och krogbesöken minskat. Med restriktioner har fler ätit och druckit hemma, och många barer och nattklubbar har helt fått stänga ner sin verksamhet. Trots den stora försäljningsökningen har drickandet fortsatt gå ner. CAN, Centralförbundet för Alkohol och Narkotika, som gör undersökningar varje år, menar att ökningen på Systemet inte motsvarar all privatimport. Å andra sidan finns det troligen många som haft ett lager med sprit, öl och vin i källaren, druckit av det under året, samtidigt som färre stora fester, som bröllop och jubileum genomförts.

Tack vare gränshandeln finns det i praktiken i vanliga fall inte något direkt alkoholmonopol i Skåne, och det funkar helt okej. Det går att få ett bra utbud och ansvarstagande försäljning i vanliga butiker i resten av världen. Den största konsekvensen av sydsvenskars privatimport av alkohol är missade skatteintäkter i Sverige. Försäljningsmonopol och höga punktskatter på alkohol driver många till att fylla lagret med produkter söderifrån, och det drabbar även svenska producenter. Med vanlig butiksförsäljning kunde kopplingen till mat bli tydligare, gårdsförsäljning vore ett lyft både för landsbygden, och med reglerad näthandel kunde småskaliga producenter nå ut till kunder över hela landet.

Att monopolställningen är problematisk märks också i hur Systembolagets inköpschefer väljer ut varor som lyfts in i deras tillfälliga exklusiva sortiment. Ett urval som blivit ännu viktigare för många producenter när restaurangförsäljningen i princip uteblivit som försäljningskanal. De som vetat hur man bäst får chans att sälja in sina varor, och bland de som lyckats bäst finns före detta systembolagsanställda. Monopolet ger Systembolaget en osund maktställning gentemot enskilda dryckesproducenter, något som i sin tur försämrar utbudet.

Centerpartiet borde ta tillfället i akt inför höstens budgetomröstning och kräva att alkoholmonopolet tas bort. Utred en omreglering, allra helst där alkoholhaltiga drycker får säljas i vilken butik som helst, men annars med ett licenssystem likt apotekens, så det åtminstone kan skapas plats för nischbutiker, gårdsförsäljning och näthandel. Det är ett initiativ som även högeroppositionen borde kunna stödja.

Johanna Nylander

Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Ystadsallehanda och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.