GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Magnus Ehrenberg: Tyskland är mer än turistutbyte

Under de senaste dagarna har vi kunnat notera en märkbar skillnad på vägar, på stranden och i butikerna: halmhattarna har ersatts av Birkenstockssandaler.
Magnus Ehrenberg
Gästkrönika • Publicerad 23 augusti 2021
Det här är en krönika av en medarbetare på ledarredaktionen. Ystads Allehanda politiska etikett är liberal.
Rügen. Skane Jet i hamnen Mukran Sassnitz
Rügen. Skane Jet i hamnen Mukran Sassnitz
Foto: Carl Johan Engvall

I år lär det bli ännu fler tyskar som kommer till Ystad och Österlen. Den nya färjeförbindelsen från Rügen till Ystad börjar ge konkreta resultat. På lite mer än två timmar kommer man numera från Tyskland till Skåne.

Det är nu närmare till delstaten Mecklenburg-Vorpommern än det är till Stockholm. Detta borde skånska politiker och beslutsfattare ha i bakhuvudet när skola, infrastruktur och sjukvård planeras. I Mecklenburg-Vorpommern bor 1,6 miljoner människor. Lantbruket är fortfarande viktigt men sjöfart och turism är de två näringsgrenar med flest jobb. Kryssningsrederiet AIDA har sitt huvudkontor i Rostock, med förbindelse till Trelleborg. Över hamnen i Rostock transporteras nära 30 miljoner ton gods varje år. Caterpillar tillverkar sina motorer i Rostock och i hamnen har Liebherr både tillverkning och lager. Från Rostock är det endast två timmar till Berlin.

Precis som de andra 16 tyska delstaterna har Mecklenburg-Vorpommern ett eget parlament med säte i det gamla slottet i Schwerin. Många säger att det är Tysklands vackraste parlament. Sedan 1998 leds regeringen av Socialdemokraterna i koalition med CDU. Den 26 september är det inte bara val till den tyska förbundsdagen utan även till parlamentet i Schwerin. Intressant att notera är att varken De gröna eller det liberala FDP sitter i parlamentet. Enligt de senaste undersökningarna ser de dock ut att komma in och ett av dessa partier lär då även vara med att bilda den nya delstatsregeringen.

Den östra delen av Mecklenburg-Vorpommern var under många år svenskt territorium; svenska Pommern. Stralsund var provinshuvudstad och härifrån gick postbåten till Ystad och därefter vidare med hästdroska till Stockholm. Flera politiker i delstaten vill nu förbättra relationen till Sverige i allmänhet och till Region Skåne i synnerhet.

Det finns många områden där man skulle kunna arbeta tillsammans inom. Ett av dem är sjukvården. Mecklenburg-Vorpommern har flera välutrustade, relativt nya sjukhus, både privata och universitetsdrivna. Flera av dessa har kapacitet och intresse att ta emot patienter från grannländer. Redan i dag samarbetar man med regionen i västra Polen som gränsar till Mecklenburg-Vorpommern. Ett annat är möjligheten för unga att få sitt första jobb via lärlingsutbildning. Många unga lämnar den lantligt präglade regionen för att söka lyckan i storstadsregioner i västra och södra Tyskland. Detta gör att den tillverkande industrin har brist på ung arbetskraft.

Samtidigt har unga i Skåne svårt att få sitt första jobb. Under förutsättning att eleverna i Skåne läser tyska och skolorna erbjuder undervisning i språket, finns här goda möjligheter att ta ett första steg ut i arbetslivet. På köpet knyts band över Östersjön som kan betyda mycket för framtiden.

Nu gäller det för politikerna i Skåne att ta den utsträckta handen från Mecklenburg-Vorpommern. Rikta inte alla blickar mot Stockholm och Köpenhamn. Våga vänd blicken söderut. Boka färjan och sök upp era kolleger. Men, glöm inte att fräscha upp skoltyskan innan resan.

Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Ystadsallehanda och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.