GDPR Illustration

Ta del av vår integritetspolicy

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat vår integritetspolicy så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Sverige är blågult – nu ska det regeras

Om Socialdemokraterna får fortsätta att regera blir det med partier som står långt ifrån Magdalena Anderssons nya socialdemokrati. Om Ulf Kristersson får regera behöver borgerligheten ändå en omstart.
Ledare • Publicerad 11 september 2022 • Uppdaterad 12 september 2022
Detta är en ledarartikel som uttrycker Ystads Allehandas politiska linje. Ystads Allehanda verkar på ledarplats för humanistiska värderingar och fri ekonomi. Tidningens politiska etikett är liberal.
Magdalena Andersson – kan rädda sig kvar vi regeringsmakten, men med vilken politik?
Magdalena Andersson – kan rädda sig kvar vi regeringsmakten, men med vilken politik?Foto: Claudio Bresciani/TT
Om Moderaternas partiledare Ulf Kristersson (M) vinner statsministerposten måste han ändå återupprätta borgerligheten.
Om Moderaternas partiledare Ulf Kristersson (M) vinner statsministerposten måste han ändå återupprätta borgerligheten.Foto: Fredrik Sandberg/TT

Det viktigaste de kommande åren är hur Sverige kan förändras i rätt riktning i de delar som brister. Hur ska det gå till med kommande regering? När detta skrivs har runt 4 000 av 6 578 distrikt preliminärräknats, med skiftande majoriteten mellan regeringsalternativen. Den slutgiltiga rösträkningen får avgöra hur mandaten fördelas.

Ulf Kristersson skulle som statsminister fortsatt möta problem med att förhålla sig till Sverigedemokraterna. Ett SD som är större betyder en del för det moderata självförtroendet och ökar kraven från SD på antingen ministerposter eller stort inflytande på budget och i andra frågor. Det bygger också på att ett litet Liberalerna och alla dess riksdagsledamöter stöder en Kristersson-regering, med ministerposter för SD lär det vara uteslutet.

Magdalena Andersson har bankat in budskapet att hon ska vända stenar och att väljarna ska ge henne ett öppet mandat för detta. Får hon fortsätta ska det ske i kombination med två tydliga vänsterpartier och med Centerpartiet. När det gäller invandring, integration och kriminalitet kommer Magdalena Anderssons version av Socialdemokraterna att ha tre stödpartier som är motståndare till den politiken. Socialdemokraterna har under Anderssons tid krupit nära Moderaterna och Sverigedemokraterna på dessa områden. Det betyder att Andersson i de frågorna får ett hårt tryck på sig för att vända politiken mot de tre andra rödgröna partiernas linje.

Gällande Natoanslutningen har Andersson två partier som är direkt negativa till både det och försvarssatsningar i allmänhet. Även här har Magdalena Andersson mer gemensamt med de borgerliga än med vänsterpartierna, efter den hastiga omvändningen från den socialdemokratiska regeringens sida.

Energin är en avgörande fråga nu och framöver. Socialdemokraterna har historiskt också där ändrat sig hit och dit – Olof Palme var en brinnande kärnkraftsförespråkare i debatter mot Centerpartiets Torbjörn Fälldin. Göran Persson släckte sedan Barsebäck i samarbete med Centerpartiet och Vänsterpartiet. Nu är åter Socialdemokraterna inne på att kärnkraft är viktigt – även här har partiet mer gemensamt med Ulf Kristersson och övriga borgerliga partiledare.

På de områden där Socialdemokraterna ligger närmast Vänsterpartiet och Miljöpartiet – för högre skatter och emot privata alternativ i offentlig sektor – där ligger de långt från Centerpartiet.

Valet ger en fortsatt bild av vänsterframgångar i storstäder och universitetsstäder och fortsatt ökat stöd för SD i övriga landet, även om SD plockar röster brett. Det är ett Sverige där det finns en uppdelning mellan maktcentrum och maktperiferi. Här närmar sig Sverige andra länder, i Danmark är exempelvis Köpenhamn ett mycket starkt vänsterfäste. Likadant ser det ut i Norge och i andra länder. Socialdemokraterna vinner röster bland tjänstemannagrupper i storstäderna, vilket inte bara betyder problem för de borgerliga partierna utan också rimligen förändrar Socialdemokraternas syn på sig självt.

Den stora skillnaden mellan kvinnor och män är också något som präglar Sverige och politiska sympatier. Här har borgerligheten onekligen ett arbete att göra. Bland utrikes födda har borgerligheten också ett extremt svagt stöd. När detta skrivs tycks partiet Nyans ha gjort avtryck i utanförskapsområdena. Växer och etablerar sig det islamistiska partiet blir det i allra högsta grad något för Socialdemokraterna och Vänsterpartiet att förhålla sig till – partier som traditionellt är stora där. En av de stora frågorna för Sverige är hur den sekulära staten ska försvaras, hur vid yttrandefriheten ska vara och hur den ska förhålla sig till religion och kultur. För Sverige är det avgörande att religionsfrihet tolkas som att staten förhåller sig neutral till livsåskådningar. Religionskritiken ska vara fri. Kravallerna i svenska städer är extremt tydliga varningssignaler.

Borgerligheten har – även om den med knapp marginal skulle lyckas ta över regeringsmakten – ett förnyelsearbete att göra. Partier som tror på marknadsekonomi, makt åt medborgarna framför makt till politiker, individuellt ansvar framför socialt ingenjörsskap och en stat koncentrerad till kärnfrågor borde kunna hitta en tydlig gemensam plan för Sverige. De enskilda partiernas välgång är av mycket litet intresse för väljarna. Sverige hade behövt en traditionell borgerlighet som på ett betydligt bättre sätt hade kunnat möta och mota såväl den socialdemokratiska maktapparaten som den sverigedemokratiska protestapparaten. De borgerliga synderna ligger en hel del bakåt i tiden, men nuvarande partiledningar har inte tillräckligt lyckats med att övertyga tvivlarna.

Till sist: Förändringen i vallagen påverkade röstningen i huvudsak negativt. Det blev omständligt att rösta och i vallokalerna fick personal hålla koll på valsedlarna bakom skärmarna. Långa köer blev resultatet på flera håll, vilket är ett underbetyg, särskilt som detta var något som förutsågs. Till nästa val måste en effektivare lösning finnas.

Petter BirgerssonSkicka e-post
Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Ystadsallehanda och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.