Annons

Utredningarnas utredning

Det är dags att omsätta kunskap om skolan till verklig handling.
Ledare • Publicerad 13 mars 2014
Läraren är i centrum.
Läraren är i centrum.Foto: Foto: Fredrik Sandberg / TT

Tar det aldrig slut? På tisdagen presenterades ytterligare en utredning om skolan. Denna gång om hur skolreformer ska utvärderas. Ändå är slutbetänkandet ”Utvärdera för utveckling” som regeringens utredare Per Thullberg lämnade över till utbildningsminister Jan Björklund (FP) viktig.

Thullbergs slutsats är att utvärderingen av skolreformer måste stärkas. Det kan göras genom att utvärderingen inleds redan när en reform sjösätts och att det sedan görs fler stickprover. Betyg och nationella prov är inte tillräckliga för att bedöma kunskapsläget i skolan.

Annons

Förslagen från Per Thullberg kan jämföras med mellantiderna i ett maratonlopp. Istället för att bara ta sluttiden, då det är för sent att göra något åt resultatet, måste man redan från början utvärdera en skolreform.

Nyligen kom en utredning som sågade kommunaliseringen som genomfördes i början av 1990-talet. Förra våren lade Per Thullberg fram utredningen ”Det tar tid” som konstaterade att det dröjer innan man kan se effekterna av de senaste årens skolreformer.

Vad är det som inte fungerar i skolans värld? En förklaring kan finnas i det långa politiska avståndet mellan riksdagen och klassrummen, det är för många beslutsnivåer mellan riksdagspolitikerna och lärarna vilket kan innebära att skolreformerna inte leder till önskat resultat.

Med denna utredning sätter nu Per Thullberg punkt för sitt arbete som inleddes för knappt två år sedan. Det tar inte bara tid att förändra skolan utan även att utreda hur den kan utvecklas. Men Thullberg blir inte sysslolös. Nyligen fick han uppdraget att leda det nya skolforskningsinstitut som ska sammanställa och föra ut effektiva metoder till lärare.

Sedan den svenska djupdykningen i Pisa-undersökningen som presenterades i slutet av förra året och som visade på ett fortsatt fall i svenska elevers resultat, har regeringen varit synnerligen aktiv på skolområdet. Det har presenterats utredningar, nya satsningar och mer pengar till skolan.

Den senaste nyheten kom i veckan då regeringen vill satsa drygt två miljarder kronor på mindre klasser i lågstadiet, ett förslag som ligger väldigt nära Socialdemokraterna. Numera är skillnaden mellan Alliansens och Socialdemokraternas skolpolitik nästan helt utsuddad. Ändå tycks det inte finns en vilja att på allvar politiskt komma överens över blockgräsen.

Klart är att alla skolutredningar måste komma till ett avslut. Det är dags att omsätta kunskap till verklig handling.

Uppmaningen är lika enkel som viktig, stärk lärarprofessionen. Ge lärarna mer utrymme att efter eget ansvar utforma undervisningen. Det är i klassrummet som skolans centrala uppdrag sker.

Det viktiga är inte hur eleverna når målen i skolan utan att de faktiskt klarar de uppställda kunskapskraven. Ansvaret för det ligger hos lärarna. Låt dem får göra det jobbet någorlunda ostört.

Statens roll är en annan, att garantera skolans likvärdighet i hela Sverige. Ingen elev får lämnas i sticket.

Mattias Karlsson
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons