Annons
Nyheter

40 elever kan få gå på Sjöbogymnasiet

På onsdagar ska klassrumsundervisningen bytas ut mot "flexibelt lärande" på vissa program. Komvux kan bli provisoriska lokaler åt distanseleverna i Sjöbo till hösten.
Nyheter • Publicerad 31 mars 2003

Redan i höst kan ett fyrtiotal elever "gå på gymnasiet" i Sjöbo - på onsdagar. Då ska så kallat flexibelt lärande införas på prov i bland annat Sjöbo kommun. Det betyder att elever i årskurs två delvis ska studera på distans. Troligen kommer Sjöboeleverna att sitta i en lokal på Komvux där det ska finnas en dator per elev. Dessutom ska en handledare finnas på plats under dagen för att guida elever från olika program i deras självstudier. Sydskånska Gymnasieförbundet har utrett så kallat flexibelt lärande i flera år och vill införa det på bred front från hösten 2004. Syftet är att ge eleverna större frihet i sina studier, och som man hoppas, högre kvalitet och bättre resultat i studierna. Det talas också om att de resande eleverna ska få bättre förutsättningar, att håltimmarna ska bli färre och elevernas inflytande ska öka. För Sjöbos del ska det finnas speciella salar på Färsingaskolan från hösten 2004 där gymnasieelever kan studera på distans någon dag i veckan. De salarna finns dock inte i höst eftersom Färsingaskolan ännu inte har börjat byggas om. Familjenämnden i Sjöbo har därför beslutat använda provisoriska lokaler till höstens försök. - Vi har fört diskussioner med Komvux eftersom lärarna där har stor erfarenhet av flexibelt lärande, säger Kent-Ivan Andersson (m) som både är ordförande i Sjöbos familjenämnd och Sydskånska Gymnasieförbundet. - Det blir förstås ett provisorium, men det ska bli ett bra provisorium. Vi ska göra i ordning en sal och eventuellt några grupprum där eleverna har tillgång till datorer, säger han. Inom Sydskånska Gymnasieförbundet har vissa elever på naturvetarprogrammet redan prövat på distansundervisning, och nu ska NV- programmet utöka det försöket. Dessutom ingår samhällsvetarprogrammets ekonomiska gren, hotell- och restaurangprogrammet samt naturbruksprogrammets djurvårdsgren i höstens försöksverksamhet. För Sjöbos del har det hittills mest talats om samhälls- och naturvetarprogrammen. - Men egentligen finns det inget som talar emot att även HR och NP Djurvård kan förlägga sina flexibla studiedagar till Sjöbo, säger Kent-Ivan Andersson. Även i de programmen är det ju det teoretiska delar som ingår i det flexibla lärandet. Oavsett vilket program eleverna studerar på ska alla bege sig till samma "lärcenter" i Sjöbo på onsdagarna. Den handledare som finns där kommer inte att vara specialiserad i något ämne, utan mer fungera som allmän hjälpreda åt eleverna. Vilka tider som ska gälla är inte heller klart, syftet med det flexibla lärandet är också att studietiderna ska vara flexibla efter elevernas egna önskemål. Statistiskt sett skulle det bli drygt 40 Sjöboelever som varje onsdag får ägna sig egna studier, projektarbeten med mera på distans. I Tomelilla och Skurup är antalet något färre. Kent-Ivan Andersson betonar att de resande eleverna och Ystads-eleverna inte ska skiljas åt genom det flexibla lärandet. På onsdagarna ställs helt enkelt den traditionella lektionsundervisningen in. Även Ystadseleverna ska då ägna sig åt flexibelt lärande, troligen framför datorerna på Österportskolan. - Och om eleverna från Sjöbo hellre vill åka till Österportskolan på onsdagen, för att att till exempel göra något projektarbete med andra elever, så går det förstås också bra. Vi ska inte tvinga någon att stanna i Sjöbo, säger Kent-Ivan Andersson.

Helena Blendberg helena.blendberg@allehandasyd.se
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons