Dyrare flyg efter Sterlings konkurs
Sterlings konkurs innebär att sammanlagt 1 100 anställda förlorar sina jobb. Omkring 200 av dessa är piloter och kabinanställda.
- Det handlar om ett 80-tal svenska piloter, säger Svensk Pilotförenings ordförande Michael Rongve till TT.De kastas nu ut i en mycket tuff arbetsmarknad där sannolikt bara ett begränsat antal kan hoppas på nya jobb i den hårt pressade flygbranschen.Den enes död...Sterlings konkurrenter erbjöd sig snabbt att flyga hem Sterlings strandsatta passagerare till en blygsam kostnad. Flera av bolagen ser en möjlighet att kapa åt sig Sterlings marknadsandelar och satsar hårt på att fylla upp hålet efter Sterling på flera populära destinationer.Hårdsatsande Norwegian ska öppna en ny bas på Kastrup.- Vi fick i onsdags 12 000 samtal och det var tre gånger mer än normalt. Merparten var strandsatta Sterlingpassagerare eller passagerare som bokat resor med Sterling. På bara ett dygn har vi flugit hem och bokat 10 000 passagerare, säger Norwegians kommunikationsdirektör Anne-Grete Ellingsen till TT.Merparten av de runt 30 000 strandsatta passagerarna var på torsdagen på väg hem eller hade lyckats hitta en möjlighet att ta sig hem under de närmaste dagarna.Sterling, som var Danmarks näst största bolag, flög på 39 destinationer i Skandinavien och övriga Europa.- Sterlings konkurs kommer att reducera överkapaciteten på flygmarknaden, säger SAS IR-chef Sture Stölen.Och den uppfattningen delar branschorganisationen Svenskt Flygs generalsekreterare Peter Puusepp.- När överkapaciteten nu minskar innebär det också att vi får räkna med högre biljettpriser, säger Peeter Puusepp.- På grund av den hårda konkurrensen och överetableringen har vi haft konstgjort låga priser och det håller bara inte i längden.Sterling har skulder till svenska LFV på 10—20 miljoner kronor. Det handlar om obetalda flygplatsavgifter på Arlanda, Landvetter och Sturup.