Första tåget på Botniabanan
I ett historiskt ögonblick på måndagen rullade det första tåget på den nya Botniabanan. Tåget kunde köra in till stationen i Örnsköldsviks centrum sedan Banverket anslutit Stambanans befintliga spår från Mellansel med två kilometer ny räls på Botniabanan.
– Det var ett godståg med 18 vagnar lastat med bland annat räls och etanol, berättar Åsa Nordgren vid Botniabanan AB.
Sammankopplingen med spåret från Mellansel är en förutsättning för att kommande spårarbeten ska kunna starta. Den nya rälsen för spårläggningen norrut från Örnsköldsvik kommer med tåg.
I augusti ska rälsen på sträckan mellan Örnsköldsvik och Husum vara lagd.
Bygget av den 19 mil långa kustjärnvägen från Kramfors i söder till Umeå i norr har pågått sedan 1999.
Järnvägsarbetet har nått upp till trakterna av Nordmaling i Västerbotten.
Under tisdagen väntas Miljödomstolens beslut om den omdiskuterade dragningen för infarten till Umeå. Beslutet avgör vilket alternativ " östligt eller västligt " som får klartecken. (TT)