Annons
Nyheter

Maher & Sousou Cissoko: Adouna

Visst hörs skånska eller svenska tonslingor också när Sousou Cissoko sjunger på mandinka och wolof? Nog inleds Soumbouyaya – en sång om skåningar på besök i Afrika – med folkmusikaliska svenska toner?
Nyheter • Publicerad 14 oktober 2008
Ur afrikansk tradition föder makarna Maher & Sousou Cissoko sin egen koramusik.
Ur afrikansk tradition föder makarna Maher & Sousou Cissoko sin egen koramusik.Foto: 

Jag trodde det var Sousou som spelade kora men det är faktiskt Solo Cissokho, bror till Maher.

När Sousou sjunger koralen Allt vad vi på jorden ägertill kora-ackompanjemang så blir det definitivt ett möte mellan Skåne och Afrika, närmare bestämt Ziguinchor i Casamance, Senegal.

Annons

Vackert, fint och personligt. Ja, intimt. Ur afrikansk tradition föder makarna Maher & Sousou Cissoko sin egen koramusik. Det började med att Sousou (född Gottlow i Höör) reste till Gambia för att studera det västafrikanska stränginstrumentet kora. Hon fortsatte till Ziguinchor, där hon träffade koramusikern Maher Cissoko.

Deras gemensamma koramusik är annorlunda, som om en spelar solo och den andra kompar. Maher kompletterar också med djembe och andra traditionella trummor så att det låter som ett akustiskt afro-band.

Allra mest förtjust blir jag i sången: Sousous ljusa röst som blandas så fint med Mahers mörkare.

Bengt Eriksson
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons