Modernt hantverk gör klassisk form
Sven-Erik Kempe vet inte vad orden på klockan betyder, men gissar att det sista ordet betyder Gud. Klockan väger 200 kilo och ska skickas till Kongo-Kinshasa. Bilder: Jan-Olle Persson" BORDER="0"Sven-Erik Kempe vet inte vad orden på klockan betyder, men gissar att det sista ordet betyder Gud. Klockan väger 200 kilo och ska skickas till Kongo-Kinshasa. Bilder: Jan-Olle Persson På Ohlsson Klockgjuteri i Ystad är det lite av väntans tider. En ny kyrkklocka på 200 kilo håller på att färdigställas för att sedan skickas till Afrika. - Det är Svenska missionsförbundet som beställt den. Jag tror visst att den ska till Kinshasa, säger Sven-Erik Kempe. På ytterformen i glasfiber som klockan ska gjutas efter står det i relief "U NSI, NSI, NSI, WA MAMBU MA YAVE!". - Ingen aning om vad det betyder, men jag gissar att det sista ordet betyder Gud, säger Sven-Erik. Det är inte första gången som familjeföretaget gjutit en klocka för export till den afrikanska kontinenten, men de har aldrig följt med ner för att se och höra klockorna på plats. Sven-Erik och Tony medger dock att det hade varit spännande. På Ohlssons klockgjuteri i Ystad produceras fem, sex kyrkklockor per år." BORDER="0"På Ohlssons klockgjuteri i Ystad produceras fem, sex kyrkklockor per år. En kul detalj i sammanhanget är att klockbronset - som består av 80 procent koppar och 20 procent tenn - faktiskt är importerat just från Afrika. Maskinhallen stinker lösningsmedel och är kaotisk för ett ovant öga. Sven-Erik bläddrar igenom gamla schabloner och berättar om gjutningsprocessen som verkar lika komplicerad som farlig. Förr kunde det ta en hel månad bara för att få fram en gjutform, på grund av långa torktider. I dag använder far och son sig av en snabbare metod som utnyttjar glasfiberformar som sprutas med keramiskt material. På detta vis kan en gjutform vara färdig på två dagar. När det väl blir tid för själva gjutningen tar Sven-Erik och Tony på sig sina silverdräkter, som astronauter i ett rymdskepp. Dräkterna behövs när värmen strömmar ut från ugnen. Den håller mellan 1050 och 1250 grader beroende på klocktyp. Trots namnet så gör firman inte bara klockor. En gjutform till en klocka tar en månad att färdigställa. Men med den nya tekniken tar det bara två dagar." BORDER="0"En gjutform till en klocka tar en månad att färdigställa. Men med den nya tekniken tar det bara två dagar. - Nä, det hade vi inte överlevt på. Kyrkklockor håller tyvärr för länge. En 400-500 år är inget ovanligt. Vår produkt är väl för bra, skattar Sven-Erik. Utöver själva klockan gör klockgjuteriet alla tillbehör som urtavlor, visare, motorer och lucköppnare. Enligt Sven-Erik brukar det bli fem eller sex kyrkklockor per år, varav de flesta går till kyrkor i Sverige. Priset på en kyrkklocka ligger på omkring 200 kronor kilot. Innan en klocka är färdig så ska den tonsättas. Det görs genom att slipa klockan på insidan. Kinshasa-klockan ska vara en d2:a, det vill säga d-ton andra oktav. Sven-Erik Kempe tog över Ohlssons klockgjuteri 1982." BORDER="0"Sven-Erik Kempe tog över Ohlssons klockgjuteri 1982. - Det är detta som är konsten. Slipar man för mycket, ja, då är det ju kört, säger Sven-Erik. De märks att far och son är stolta över sitt arbete. - Det är ju ett äkta hantverk som vi gör från början till slut. Varje klocka är annorlunda. Och sen är det ju kul för vi får ju se många spännande saker när vi springer upp och ner i klocktornen. Det blir många trappor på ett år, säger Tony Kempe. - Det roligaste är att vi aldrig gör samma sak två gånger. Det blir mer inspirerande på det viset, menar Sven-Erik. Plötsligt låter det som himlen ska rämna. Det är någon som ringer till gjuteriet igen.