Nyheter

Nöjeskrönikan: Nya dokusåpor vi skulle vilja se

Äntligen börjar dokusåpatröttheten bre ut sig i vårt B-kändisinfekterade land. Då krävs det nytänkande i dokusåpabranschen.
Nyheter • Publicerad 28 april 2004

Nå, här saknas inte idéer. Bara säg till. Se här åtta nya, rafflande format att lansera i kabelbaserad färg-tv, alternativt pracka på jänkarna eller något annat spektakelhungrigt folk. Alldeles gratis, dessutom. Inre tillfredsställelse räcker för mig. Den inre tillfredsställelsen, närmare bestämt, av att ha tillfogat såpabranschen åtta nya grundskott. Såpa-såpan "Nu med tallbarrsdoft": Tio ungdomar får jobb på en såpafabrik - en riktig såpafabrik, alltså - och måste dagligen komma upp med säljbara idéer för nya kreativa lokalvårdsprodukter med frisk doft av tallbarr. Varje vecka samlas de för att såpa in varann i direktsändning, och den halaste deltagaren släpps ut eftersom ingen människa längre kan hålla kvar honom. Docksåpan: Tio ungdomar instängda i ett dockhus tävlar om att förfärdiga den mest naturtrogna dockan av Bert Karlsson, av lim, tandpetare och korrugerad plåt. Serien urartar när de alla tillverkar voodoodockor av seriens producent, med vässade tandpetare instuckna i bröstkorg och näsborrar. Doku-dokusåpan: Meta-såpa som med närgångna kameror följer hur ett tv-team följer en grupp tävlande med närgångna kameror. Vad tävlar de om? Hur går det? Ingen aning - men det blir oerhört rafflande att följa teamets vedermödor med att komma på nya kameravinklar och pakter för de tävlande, samtidigt som praktikanten Uffe nystar i hur det egentligen gick till när blonda scriptan Lovisa fick jobb på tv utan cv. Allt påhejat av inspelningsledarens evinnerliga rop på "har ni ingen skam i kroppen? Jamen visa det då!". Snabbmatssåpan "McFactory": Tio ungdomar får jobb på en hamburgerrestaurang och tvingas slava på tolvtimmarspass för minimilöner. Varje vecka samlas gruppen för att tävla om vem som kan stoppa upp flest strips i näsan. Den som vinner har chansen att släppas fri - om han lyckas sälja stripsen till någon kund, direkt ur näsan. Soppsåpan "Soap of the day": Tio ungdomar tilldelas varsin spik och uppmanas att koka soppa. En efter en dör de utsvultna deltagarna som flugor. Cynisk tv-producent kallar på hovmästaren och klagar över att de hamnar i hans soppa. Politikersåpan "Javisst, herr kommunalråd!". En vanlig rörmokare kläs i kostym, alternativt någon kycklingfarmare om det inte går att få tag i en hantverkare (och, let´s face it, det gör det inte), och lanseras som kandidat till posten som finanskommunalråd i Mullbänkshyttemohed. Förespeglingarna är falska: Vår Man lanseras i en påkostad kampanj som handlingskraftig miljonär, kändis, driven idéspruta och skicklig egenföretagare (det sista är sant - hantverkare vet att ta betalt). I själva verket har han svårt att att avgöra i vilken ända man matar en tax. När Vår Man vinner valet avslöjas bluffen, och häpna medborgare i Mullbänkshyttemohed skrattar samfällt: "Men Gu´ så tokit - politiker som luras! Vad ska de hitta på härnäst? Företagsledare som lurar sina kunder? Ha ha!". Powersåpan "Dygnet runt": Tio ungdomar binds i en soffgrupp och tvingas se repriser av andra dokusåpor. I reklampauserna intervjuas de av psykologer. Följ den spännande framväxten av nya, ännu icke namngivna tvångstankar! Hör deltagarna ge uttryck för mer och mer spejsade vanföreställningar som "verkligheten är överskattad - tacka vet jag reality"! Och "vilken tur att det finns kameror överallt - annars hade man ju aldrig fått reda på någonting!". Rätt vad det är sitter ni själv hemma i soffan och utbrister - medan saliven sömnigt rinner ur mungipan - "lustigt, när man fått följa de här killarna och tjejerna ett tag känns de som ens egen familj - fast mer normala, liksom". "Dagisfröknarna": Sju arbetslösa dagisfröknar får varsin avdelning om 33 femåringar att hålla reda på. Den som har flest ungar kvar efter de obligatoriska studiebesöken på Smältverket, Tågbangården och Alligatorfarmen segrar, och vinner en styck heltidstjänst inom äldreomsorgen. Lars Thulin undrar vem den här Tant Valborg är som alla tänker fira på fredag.

Lars Thulin lars.thulin@allehandasyd.se
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.