Annons
Nyheter

Spjutspetsskola om tre år?

Politikerna i Trelleborg vill skapa en spjutspetsskola i Trelleborg till år 2005. Men skolan i Trelleborg har haft betydande problem under ett antal år. Det är de flesta överens om, både elever, lärare och politiker. Problem som fortfarande finns kvar.
Nyheter • Publicerad 13 augusti 2002

Många inom skolans värld i Trelleborg menar därför att det verkar orealistiskt att sätta målet så tidigt som 2005, även om de vitsordar att trenden redan vänt och att mer och mer resurser tillförs skolan år från år. Skolan är en komplex verksamhet där det är svårt att hitta objektiva och rättvisa grunder att mäta resultaten på. Skolans mål är elevernas utveckling och eleverna har olika förutsättningar i olika kommuner beroende på social struktur och vilken studietradition som finns. Många av de resultat som går att mäta och göra statistik på, som betyg till exempel, beror på många fler faktorer än enbart vilka resurser som satsas. Det finns inte heller något absolut samband mellan stora resurser och goda resultat. Om det över huvud taget finns något mått på hur väl skolan fungerar, så måste antalet elever som lämnar grundskolan utan godkänt i alla tre kärnämnena vara ett av de viktigaste. Och där hävdar sig Trelleborg inget vidare. I Trelleborg är det färre elever än i riket i genomsnitt som klarar godkänt i alla de tre kärnämnena: svenska, engelska och matematik. Utgångsläget för att skapa en "spjutspets bland Sveriges skolor till 2005", som kommunens politiker enats om, är således inte det bästa. För skolan i Trelleborg gäller det inte bara att ta krafttag för att höja sig över mängden, utan i första hand att lyfta sig till genomsnittet. Först därefter blir det möjligt gå vidare för att kunna sticka ut på ett positivt sätt istället. Bland många som är engagerade i skolans värld i Trelleborg finns åsikten att tidsgränsen till 2005 är för snävt satt och att den satsning som nu faktiskt görs på skolan i Trelleborg, med betydande förstärkningar av resurserna, kommer att få ordentlig genomslag först längre fram. De elever som nu börjar skolan och får ta del av de ökade resurserna går ju inte ut från skolan förrän om nio år. Trots allt råder en spirande optimism i klassrum och skolkorridorer. Både elever och skolpersonal menar att det absolut blivit bättre under de senaste åren; att lärare och annan personal på skolorna blivit fler och att det finns mer resurser över huvud taget nu än under 90-talet. Men siffrorna visar att det ännu återstår mycket innan skolan i Trelleborg kan bli en spjutspetsskola både vad gäller resurser och resultat.

Jenny Isaksson jenny.isaksson@allehandasyd.se
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons