Undvik myteri på segelbåten
Det är mycket som ska fungera ombord. Under sommarseglingen lever par och bekanta tätt ihop på liten yta, vilket kan skapa irritation och meningsskiljaktigheter. Att leva tillsammans till sjöss kan vara en test på vad förhållandet egentligen tål. Foto: Peter Lydén/" BORDER="0"Det är mycket som ska fungera ombord. Under sommarseglingen lever par och bekanta tätt ihop på liten yta, vilket kan skapa irritation och meningsskiljaktigheter. Att leva tillsammans till sjöss kan vara en test på vad förhållandet egentligen tål. Foto: Peter Lydén/ Som boendeform jämförs ibland livet på en segelbåt med livet i en husvagn. Det är trångt, man bor ofta många personer på liten yta, allting blir lite provisoriskt och mycket hänger på om vädret är bra eller inte. Men en stor skillnad är att det alltid går att kliva av en husvagn, det är fullt möjligt att parkera och ta tåget hem om livet på hjul blir ohållbart. Det går inte till sjöss. På en segelbåt som ska vara ute ett tag finns ingen hållplatser att stanna till vid. Det gäller att samsas så gott det går, frågan är bara hur? Marie Blomqvist har skrivit boken "Relationer ombord" (Wahlström & Widstrand, 2002). Hon har egen erfarenhet av långseglingar tillsammans med andra och har tagit del av ett stort antal långseglares erfarenheter av livet ombord. Att bli osams och börja bråka på en segelbåt är ingen lek, det kan få allvarliga konsekvenser. - Själv har jag ibland haft svårt med känslan att behöva inordna mig i ett kollektiv. Jag har mest gjort seglingar med många personer. Att vara en del av en grupp är svårt, på land är man van att kunna fatta sina egna beslut. På en båt kan du till exempel inte äta när du vill, alla äter tillsammans. Du blir en del av en organism som måste fungera. Det sägs att ungefär hälften av alla långseglatser avbryts i förtid. Anledningen kan vara tekniska problem med båten eller att pengarna har tagit slut, men så finns också de som avbryts på grund av relationsproblem mellan besättningsmedlemmarna, kamrater som börjat bråka, kanske har haft olika åsikter om vissa viktiga grundläggande frågor när det gäller seglingen. Och så finns paren och de äkta makarna som upptäcker sidor hos sin partner de inte kände till och som de har svårt att tackla. - Många relationer skulle nog ha havererat ändå men långseglingen kan bli den avgörande faktorn till separationen. De som varit ihop länge har oftast bäst förutsättningar för att lyckas. Men de som varit tillsammans kort tid har det tuffare, de känner inte varandra lika väl. I Marie Blomqvists bok hittar man berättelser från många olika par. Där finns till exempel mannen som helt går upp i seglingens utmaningar och trivs bättre och bättre ju farligare omständigheterna är, vilket skrämmer kvinnan och gör henne både rädd och arg. Här finns paren som glider isär under sin långsegling allt mer, som slutar prata med varandra för att varje försök till dialog blir fel. För vissa finns alkoholproblem med i bilden. Många har haft helt skilda förväntningar och förhoppningar, önskedrömmar som inte alltid har gått att förena. Drömmen om att ge sig ut på havet finns kanske bara hos den ene i förhållandet, för den andre är det kanske inte helt lätt att dela den drömmen. Ska man lämna livet på land och följa med eller stanna kvar och vänta? För sommarseglaren kan förväntningarna inför sommarens segeläventyr vara skyhöga. Man har arbetat hela året, haft ont om tid för varann och allt ska vara perfekt just under de där veckorna till sjöss. Relationer ska limmas ihop igen, maten ska smaka bra, solen ska skina och vindarna vara gynnsamma. När verkligheten inte ser lika vacker ut som i tanken kan det väcka frustration och otålighet. Att man dessutom står, sover, äter på ungefär samma kvadratmeter behöver inte göra det lättare. - Just det där med att ha olika förväntningar är väldigt vanligt, de kan variera väldigt mycket. Många gånger har mannen en önskan eller förhoppning och kvinnan en helt annan. Det bästa är om man kan sitta ner och prata affärsmässigt med sin partner och gå igenom sådana här saker före resan. Båda måste vara ärliga, säger Marie Blomqvist. Väder och vind kan också ställa höga krav på samarbete och att kontakten mellan dem som är ombord under seglingen verkligen fungerar. Vem är det som brukar bestämma mest ombord? - Jag tycker det brukar vara den som bestämmer hemma som bestämmer även på båten. Men det varierar förstås, vissa kvinnor till exempel tycker det är skönt att mannen tar befälet ombord medan de kan göra andra saker, andra vill vara mer aktiva och dela beslutsfattandet. De som lyckas bäst, menar Marie Blomqvist, är de par som är lyhörda inför varandras önskemål och viljor. Förvånande många av dem hon intervjuat har inte tagit sig an konflikterna när de uppstår på båten. De låter det hellre sjunka undan eller väntar tills de är iland igen, kanske av rädsla för vad som ska hända om det blir ett uppslitande bråk till sjöss. Men det bästa vore nog att ta itu med meningsskiljaktigheterna medan de är färska. Och det är inte bara livet till sjöss som ska fungera, det gäller att hålla ihop även när man lägger till i hamn också. Att fickparkera vid en smällfull brygga i Sandhamn eller något annat populärt segelmål är nog en prövning för vilket par som helst. (PM) Text: Nicolas Jändel (PM)