Nyheter

Vården i ständig utveckling

Lasarettet i Ystad erbjuder vård i offentlig regi, sjukhuset i Simrishamn i privat. Stora skillnader vad gäller ägarförhållande som kanske även märks i utbudet av vårdformer och på arbetssituationen för vårdpersonalen. Eller?
Nyheter • Publicerad 4 september 2002

Marie Strömbladh har tidigare arbetat som sjuksköterska men är nu avdelningschef och Lisbeth Wahlström är undersköterska på avdelning 1 på lasarettet i Ystad. Här har man sedan februari i år anställt avdelningsvaktmästare och receptionister som står för mycket av arbetet runt omkring själva vårdarbetet. På så vis får sjuk- och undersköterskor mer tid för vårdtagarna. - Är det en vårdutbildning man har är det med människor man ska vara, säger Marie Strömbladh. Det hela började som ett projekt sommaren 2001 men resultatet var så lyckat att lösningen permanentades i februari i år. All personal har varit delaktiga från början med att ta fram projektet och intresset är nu stort både från andra avdelningar och från andra sjukhus runt om i landet. - Det är perfekt att man kan genomföra en sådan här grej i offentlig regi. Känslan hos allmänheten är gärna att den offentliga sektorn går i samma gamla hjulspår, säger Marie Strömbladh. - Men går man in och tittar på avdelningarna är det en otrolig utveckling och framåtanda. Men vi är för dåliga på att visa detta, säger Lisbeth Wahlström. Rutinerna på avdelningen utvecklas ständigt men det finns mer övergripande frågor som den offentliga vården måste bli bättre på. - Inom det offentliga är vi dåliga på att göra reklam för oss själva och vad vi är bra på. Vi borde gå en PR-kurs, säger Marie Strömbladh. - Ja, framförallt för att locka människor att jobba inom vården, säger Lisbeth Wahlström. Bristen på personal märks även i Ystad. - Visst går man på knäna periodvis. Men då måste man också lyfta fram att vi faktiskt jobbar mycket med rekrytering, arbetsledarutbildningar och traineeprogram för sjuksköterskor, säger Marie Strömbladh. Nyckelfrågorna att lösa framöver handlar om kvalitet och yrkesstolthet. - Att man verkligen jobbar för att ge den bästa vården och jobbar med utveckling och forskning. Sverige har en jättefin sjukvård och medborgarna ska känna att de får det bästa när de kommer till oss. Vi måste fortsätta att pröva nytt och aldrig fastna i det gamla, säger Marie Strömbladh. - Och så måste vi visa att vården är ett attraktivt yrke, säger Lisbeth Wahlström. - Vi måste försöka få in en större yrkesstolthet. Det är ofta man hör någon säga att man "bara" är sjuksköterska eller undersköterska. Det är synd, säger Marie Strömbladh. Hon tror absolut att lasarettet kommer att finnas kvar i framtiden men vissa verksamheter kommer säkert att försvinna och andra kommer att komma till. - Det finns hela tiden en diskussion och öppenhet mot det nya och det kommer att forma den framtida verksamheten, säger Marie Strömbladh. I slutet av 90-talet gick diskussionerna höga om sjukhuset i Simrishamn. Privatisering eller nedläggning var frågan, nu har sjukhuset drivits i privat ägo i drygt två år. Mari-Louise Römbo och Katarina Olsson jobbar som sjuksköterska respektive undersköterska på sjukhuset. - Det har blivit bättre här sedan vi blev privatiserade. Vi har fått utveckla en hel del verksamheter, säger Mari-Louise Römbo. Som exempel nämner hon att det startats en hjärtsviktsmottagning och även en mottagning för kroniskt obstruktiva lungsjukdomar. - Det är specialiserat till stor del och det är absolut positivt, säger Mari-Louise Römbo. Här har vårdtagare tillgång till sjuksköterskor för behandling och rådgivning mellan läkarbesöken, så kallade sjuksköterskebaserade mottagningar medför vissa fördelar. - Vårdtagarna får en mellanhand till läkarbesök. Det ger kortare vårdtider och bättre tillgänglighet, säger Mari-Louise Römbo. Mari-Louise Römbo och Katarina Olsson upplever att beslutsvägarna på sjukhuset är kortare och att det går att påverka mer än det gör inom offentlig vård. - Jag tycker att jag kan påverka mer i en privat organisation, man känner sig mer delaktig, säger Katarina Olsson. Men det finns alltid något att förbättra. Lokalerna på sjukhuset i Simrishamn är på sina håll inte i toppskick. - I en del salar finns bara en dusch och en toalett till 10 patienter, säger Katarina Olsson. - Det finns många små bitar i omvårdnad och omhändertagande som man alltid kan förbättra. Vården utvecklas hela tiden, det står aldrig stilla, säger Mari-Louise Römbo. Jobbet är periodvis stressigt men skillnaderna mot andra sjukhus är enligt Mari-Louise Römbo och Katarina Olsson små. - Det är ingen skillnad mot andra ställen. Det är ju brist på vårdpersonal överhuvudtaget, säger Katarina Olsson. - Tidigare hade den offentliga vården mer personal och privat mindre men så är det inte längre, säger Mari-Louise Römbo. Framtiden bjuder enligt de två sköterskorna på fler sjuksköterskebaserade mottagningar, bland annat startas snart en för eftervård av patienter som haft hjärtinfarkt. - Jag tror att sjukhuset kommer att bli större och konkurrera med många olika operationer på grund av stora köer på andra sjukhus, säger Katarina Olsson. - Jag tror även att det blir mer korta behandlingar, dagbehandlingar där vårdtagaren kommer på morgonen och går på eftermiddagen, säger Mari-Louise Römbo.

Erik Almroth
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.