Annons
Nöje

Anders & Måns gör mycket med små medel

Nöje • Publicerad 31 januari 2005
Anders & Måns förstärks i krogshowen av Sanna Perrson.
Anders & Måns förstärks i krogshowen av Sanna Perrson.Foto: 

Show

Anders & Måns på krogen

Annons

Restaurang Smak, Malmö.

Medverkande:Måns Nilsson, Anders Johansson, Sanna Persson, Stellan Colt, Mats Bengtsson, Eddie Nyström, Tomas Nyberg.

Premiär:28 januari. Spelas tom 26 februari.

Magnus, Brasse och Eva är tillbaka. Likheterna med "Fem myror" – fast skruvat och vässat med slagfärdig satir – slår mig flera gånger under tv-personligheterna Anders och Måns första krogshow.

Exempelvis i det hysteriskt roliga numret där de leker sagoprogram för barn, och Anders Johansson (som showen igenom gör flummigt underfundiga och originellt korkade Brasse-figurer) försöker återskapa den mjuka och välmenande 70-talsstilen, utklädd till mysfarbrorn "Greve groda". Det slår förstås slint och hans medspelare Måns Nilsson (den mer streberaktige sanningssägaren och Magnus-figuren) och Sanna Persson (som i samspelet med killarna ofta får göra en Eva-aktig "straight woman") vägrar att spela med.

Över huvud taget blir det mycket 70-tal över "Anders & Måns på krogen": grälla sparkdräkter i velour, välmenande pedagogik och tönt-kultiga dansbandslåtar, framförd med sånt skickligt sväng av En Svensk TV-Orkester (här i sitt dansbands-alter ego "Palomaz") att de knappt är töntiga längre.

Ordet "krogshow" för tankarna till något stort och flashigt, men Anders & Måns variant är en liten behändig lågbudgetshow, som gör mycket med små medel. Med orkestern, lite udda kostymer och det humorvapen som hittas i varje svenskt konferensrum, overhead-apparaten, gör Anders & Måns gullig, tramsig och leklysten komik.

Kloka som uttrar har de utökat sin duo till en trio. Komediennen Sanna Persson är inte bara fast i en figur. Hon gör bitsk social satir som datortekskvinnan Mona, agerar drottning av dansbandscountry och blyg flickscout. Men bäst är den argentinska sångerskan Rosita La Aduana, som vill lära svenskarna vad passion är och älskar Bosse Ringholm – och Trelleborg. Hyllningsvisan till den gråtrista skånska småstaden, personifierad av Trelleborg, utnämner den till "kärlekens stad – Sveriges fotsula".

"Trelleborg är som själva livet", kuttrar Rosita. "Lite skabbigt men med en varm pizzeria i mitten som alltid är öppen".

Anders & Måns är här mer renodlade komiker än de varit i sina faktablandade program, och det mesta av deras material är både originellt och småsjukt. Countrystjärnan Kent Jönsin (Måns Nilsson) visar sig vara nazist, men vad gör väl det när allt är så trevligt och svängigt? Anders Johansson gör en Lundellsk rockpoet på pricken, men samlar sina existentiella funderingar i frågan "varför måste uttrar dö?" (vilket för övrigt får sin hejdlösa förklaring).

Annons

Tempot är gott, men lite ojämnt blir det. Anders resonemang om att världen hade varit bättre om vi alla fötts till gäddor är mer mystisk än rolig. Och premiärnerverna satte p för publikens möjlighet att få skriva kluriga frågor à la "Så funkar det". Men överlag framför trion sina nummer med sådan entusiasm och charm att man kapitulerar ändå.

Knäppt, sympatiskt och skitkul.

Lars Thulin

SAXO
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons