Åsa Fång tar Piaf till en ny publik
Musikalsångerskan Åsa Fångs vurm för den lilla bräckliga sångerskan med den stora rösten började av en slump, när hon för 12-13 år sedan blev ombedd att sjunga ett par Piaf-sånger på en fransk restaurang. Åsa tackade ja – utan att fundera närmare på att franska, det kunde hon ju egentligen inte alls.
– Sedan blev det min dröm att göra en hel föreställning med Piaf-sånger, berättar hon.
Drömmen uppfylldes 2002, när regissören Leo Cullborg från Göteborg sydde ihop en tvåaktare av dramatiserade passager ur Piafs halvsysters biografi över henne, plus 18 sånger.
– Den gjorde vi på turné på 62 ställen runt om i Västergötland. Många av dem små, små scener, precis som vi kommer att göra nu runt om i Skåne, säger Åsa Fång förväntansfullt.
Edith Piaf – Livet och kärleken är en liten behändig föreställning med Åsa Fång och pianisten Johan Bergman, lätt att skicka ut i den nya turnéverksamhet som Malmö Opera och Musikteater nu sparkar igång.
Den är en tolkning, inte en dokumentär, om Edith Piafs liv.
– Jag försöker inte härma Piaf, utan sjunga hennes sånger på mitt sätt. Och försöka hitta varje "ruta" i hennes berättelse.
– Och se på mig, jag är ju en och sjuttio och blond. Piaf var ju... vad kan hon ha varit? 1, 47?
Även Edith Piafs liv blev kort. Hon dog 1963, 48 år gammal och tärd av alkohol, droger och ett komplicerat relationsliv. Från den första tiden som gatusångerska till åren som världsberömd chanteuse fanns det gott om dramatik, svek, död och kärlek. En del menar att det var hennes personliga tragik som färgade hennes sånger så starkt.
– Hon hann med otroligt mycket, säger Åsa Fång fascinerat. Och jag tror att hennes styrka låg framför allt i hur hon fångade publiken. Lyssnar man på gamla inspelningar blir man alldeles tagen av publikens otroliga reaktion.
Evigt gröna örhängen som La vie en rose, Milord och Je ne regrette rien sjungs delvis på franska, delvis på svenska med översättningar av Anna-Lena Brundin.
– Vi ville ha med svenska texter, så att folk skulle hänga med i de fantastiska berättelser som finns i sångerna, förklarar Åsa.
För den äldre publik som kanske känner att Piaf är lite utsliten är det värt att notera att Åsa Fång inte sneglat på någon av de föreställningar som gjorts i Sverige tidigare. Och för en yngre publik kan det vara första mötet med "sparven" (som Piafs tagna efternamn betyder).
– Jag har mött 15-åriga tjejer efter föreställningarna som är helt begeistrade och säger att de ska ut på nätet och kolla upp Piaf. Otroligt roligt! säger Åsa Fång stolt.
I Malmö har den guldmaskbelönade sångerskan bland annat gjort titelrollen i Spindelkvinnans kyss, och nu senast "Fröken Öken" i familjemusikalen Banankontakt. Och för den skarpörade kan avslöjas att det finns 2,5 sekunder av den elaka seriefigurshäxan Fröken Öken i en annars seriös Piaf-föreställning som lär slita hårt på näsdukarna. Men var det är, det får man klura ut själv.
Lars Thulin
0410-545 20
lars.thulin@allehandasyd.se
Åsa Fångs egna Piaf-favoriter
Les blouses blanches
La Foule
Hymne á l'amour
Edith Piaf – Livet och kärleken på turné:
23–25.3 Malmö, Verkstan
30.3 Tomelilla, Teaterhallen
13.4 Höganäs
14.4 Lomma
18.4 Åhus
19.4 Bjuv
20.4 Ekestad
22.4 Trelleborg, Parken
26.4 Perstorp
27.4 Åstorp