Maskingevär som skönhetsmedel
Det är inte första gången exklusivt mode kombineras med brutal verklighet. I slutet av 90-talet bars avantgardemodet av utmärglade och blåslagna kvinnokroppar. Modellerna stylades som knarkare, "heroin chic" blev ett begrepp.
I höstens modetidningar chockar fotograferna på andra sätt i hopp om konstnärlig förnyelse. Tidningen Bon tar till vapnen på några uppslag där maskingevär görs till skönhetsmedel. "Blir höstens hetaste accessoar en rykande pipa?" frågar sig redaktionen i ett modereportage som redan kritiserats för att vara oansvarigt i en tid då störda skolungdomar löper amok med eldvapen. Bons bilder visar modellynglingar i exklusiva kläder som siktar med maskingevär och pistoler. De är inga machomän. De är taniga, med fjuniga hakor och överspända leenden. De kan avfärdas som rätt töntiga. Samtidigt visar modebilderna unga personer som uppenbarligen är väldigt nöjda med sig själva, sina kläder och sina pistoler.
- Om man tittar på de filmer som våldsverkare lagt upp på You Tube är det helt uppenbart att man poserar och gör sig snygg med vapen. Det är en del av våldskulturen som är viktig att förstå. Och om vi aldrig vågar tala om det kommer vi aldrig att kunna stoppa våld, säger Madelaine Levy, Bons chefredaktör.
Tycker du inte att ni själva bidrar till våldskulturen i så fall? Att ni genom era bilder glorifierar skjutvapnen ytterligare?
- Nej, jag tror inte det. Jag vill att vi ska starta en debatt. De gamla teorierna om att man gör det man ser på bild stämmer inte. Människor är intelligenta när de tittar på bilder, de kan sätta in dem i ett sammanhang. Bon är en tidning med intelligenta läsare som är kritiskt tänkande, säger Madelaine Levy.
Hasse Persson, chef på Borås konstmuseum och tillika utställningskommissarie som jobbar med konstfoto på Kulturhuset i Stockholm är inte lika säker.
- Man kan ju ta det här med en klackspark och tycka att så här ser samhället ut. Men sedan finns det alltid någon som tar det på fel sätt, vankelmodiga typer utan klar identitet. Då kan ju vapenbilderna rentav få en farlig följd. Jag tror inte någon moderedaktör kan bedöma det, det måste en psykiatriker eller en barnpsykolog göra. Därmed inte sagt att man ska ropa på censur. Ett annat ifrågasatt modereportage i höst finns i nya Vogue India. En tandlös gumma bär ett indiskt barn som försetts med en svindyr haklapp från Fendi. De exklusiva märkesvarorna (Kenzo, Dolce & Gabbana och så vidare) smälter till färg och form mycket väl in med lokalbefolkningens mönstrade kläder, samtidigt som de skiner aningen för mycket för att vara helt naturlig rekvisita.
I stället bärs de upp av människor som sannolikt inte har råd med haklappar för hundra dollar. I Vogue är bilderna publicerade med märkesupplysning i bildtexterna och uppmaningar som "det är aldrig för tidigt att börja med stil".
Därmed inte sagt att modefoto inte kan ha ett konstnärligt värde.
- Irving Penn och Richard Avedon är bland det viktigaste som fotohistorien känner till, likaså Helmut Newton. Visst är modet en oerhört viktig del av fotografin, säger Hasse Persson. (TT Spektra)