Minnesutställning över Coignard
Coignard rör sig till stor del inom samma sfär i sina kraftfulla, stiliga oljemålningar som i sina gravyrer. Det handlar om ett slags upprepade abstraktioner där det pågår ett spel mellan bokstäver, siffror, linjer och färgfält. Intensivt rött spelar mot koboltblått. Som för att understryka bildernas horisontala-vertikala uppbyggnad arbetar Coignard ofta med ett koordinatsystem bestående av linjer och bokstäver som visar var vi befinner oss. Men genom att kombinera A och B med till exempel S och inte med någon av de vedertagna okända nämnarna X och Y, illustrerar han det ovetenskapliga i sitt system och framhäver bokstäverna och linjerna som viktiga komponenter ur symbolisk och estetisk aspekt. Bokstäverna har en roll även i karborundumgravyrerna med picassoinsperade teckningar.
De abstrakta gravyrernas färgfält är mättade som om de inte hade tillkommit i en tryckpress utan strukits på med bred pensel. Genom tillsättning av karborundumpulver (kolpulver) ges svärtan en intensitet och påtaglighet som är svår att åstadkomma med andra grafiska tekniker.
Mot den övriga kollektionen kontrasterar några målningar med primitivistiskt förenklade figurer och dämpad färgskala. La Mère (Modern) visar en anonym kvinna som tycks hålla upp ett barn. Utan titeln hade man lika gärna kunnat se bilden som abstrakta gråa former mot en enhetlig grå bakgrund. Skickligt och på olika sätt tänjer Coignard på gränserna mellan det konkreta och det abstrakta. Det fascinerande är att det till synes enkla kan locka till mångtydiga tolkningar.