Musica Vitae med ny initierad ledare
Musica Vitae är södra Sveriges enda heltidsanställda kammarorkester och är hemmahörande i Växjö. Orkestern är mycket uppskattad för sin breda repertoar och sitt helgjutna och engagerande spel. För en musikcelebritet som Peter Manning denna ensemble vara en idealisk orkester att arbeta med.
Schuberts geniala skaparkraft kom tidigt till uttryck i hans korta liv. Redan som ådmogen 14-åring överraskande han sin musicerande familj med en orkesterverture i C-moll,delvis inspirerad av Beethoven men ändå glimtvis bärande på det som skulle bli hans eget melodiska ideom; tonartsskiftningar och arbete. Hans kompositionslärare förundrades storligen över den älvlärde gossen och fällde yttrandet: Han måste vara lärd av Gud själv! Först mer än 160 år senare blev denna ouverture publicerad och nu fick den en utformad och klangligt tilltalande tolkning under Peter Mannings insiktsfulla ledning. Kyrkorummets goda akustik föreföll helt idealisk för denna välklingande orkester.
Så följde musik från den så kallade "Andra Wienskolan" som bildadesbörjan av 1900-talet kring Arnold Schönberg, som senare skulle ägna sig åt den fritonala "tolvtonsmusiken". En av Schönbergs mest berömda elever blev Alban Berg.
Av honom spelades tre satser ur hans Lyriska svit för stråkkvartett från året 1926.
Det blev Alban Bergs första av hans verk där han på ett ytterst raffinerat och subtilt sätt för första gången använder sig av den av Schönbereg uppfunna tolvtonstekniken. Här får man försöka överge alla sina invanda föreställningar om form och harmoni och i stället utvidga sinkonstupplevelse till att omfatta andra musiska förutsättningar. Om en tonsättare hittar nya inspirerande uttryckssätt genom en nyskapande kompositionsteknik som kullkastar allt annat traditionellt kan detta jämna vägen för ett vidgat upplevelsefält för lyssnaren.
Med Peter Manning som initierad ledsagare genom dessa tre satser fanns en övertygande och intentionsrik medvetenet i uttrycket och allastråkar i detta ytterst orkesterkollektiv svarade med full beredskap.
Tillbaka till Liedmästaren Schuberts mjuka, känsloladdade, medmänniskotillvända åk. Han inspirerades år 1817 av en dikt om flickan som blir förförd av döden: Der Tod und das Mädchen. Sju år senare påbörjade han en stråkkvartett i d-moll där han i andra satsen hämtar melodiskt och harmoniskt stoff från denna sång, vars titel också gav namn åt denna stråkkvartett. Gustav Mahler tog sig an verk och arrangerade det för stråkorkester. Men den sättningen väckte den ången inte någon framgång och först på 1980-talet blev den återupptäckt av Peter Manning, som i egenskap av violinist känner detta verk ån och sannolikt också spelat originalversionen, lät musiken flöda med stark inlevelsekraft och sinneshöjande dramatik.