Annons
Nöje

Pollaks "Himmelen" krossade konkurrensen

"Så som i himmelen" var fjolårets överlägset mest populära film på svenska biografer. Det visarTT Spektras sammanställning av publiksiffrorna för bioåret 2004.
Nöje • Publicerad 19 januari 2005
"Så som i himmelen" med Michael Nyqvist och Frida Hallgren toppar överlägset publiklistan för 2004. bild: Anders Birkeland
"Så som i himmelen" med Michael Nyqvist och Frida Hallgren toppar överlägset publiklistan för 2004. bild: Anders BirkelandFoto: 

Om inte Kay Pollak mår så som i himmelen nu gör han det aldrig. Inte nog med att han nästa vecka kan få en uppsjö Guldbaggar och en Oscarsnominering – nu står det också helt klart att hans film krossade konkurrensen i publikligan.

TT Spektras sammanställning visar att "Så som i himmelen" setts av klart fler svenskar än jätteproduktioner som "Harry Potter och fången från Azkaban", "Björnbröder" och "Spider-Man 2". Annars är det – som vanligt – amerikansk dominans på de svenska biograferna.

Annons

Tio av topp 15-filmerna är amerikanska (samma siffra för 2003 var tolv). Precis som året innan lyckades tre svenska filmer klämma sig in bland de femton mest sedda.

Vad gäller övriga svenska filmer kan man konstatera att "Hip hip horas" 330 200 är mycket bra för en debut. Reza Baghers "Populärmusik från Vittula" och Kjell Sundvalls "Hotet" drog mycket folk men får ändå räknas som publikmässiga besvikelser.

Peter Dalles "Skenbart" hade premiär i december 2003, men 220 500 svenskar såg filmen under 2004 vilket hade räckt till en femteplats på listan.

För övrigt kan noteras att den svenska regissören Solveig Nordlunds "Pappas flicka" sågs av tio svenskar och drog in 710 kronor före skatt. (TT Spektra)

Erik Helmerson

Fotnot: Publiksiffrorna i sammanställningen är något preliminära. Ett par av filmbolagen har valt att avrunda till hundratal. För den svenska filmen "Macbeth" finns inga publiksiffror sammanställda, men produktionsbolaget meddelar att de inte överstiger 1 500.

film
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons